A fejlődő napelem technológia érdemi mennyiségű energia termelést ígér egy személyautó számára is. A Toyota már teszteli a rendszert.
A szériagyártású Toyota Prius Plug-in Hybrid ma is rendelhető úgynevezett „solar csomaggal’, azaz napcellás üvegtetővel. Ez álló helyzetben a nagyfeszültségű, menet közben pedig a 12V-os akkumulátort tölti, így 5 km-el, 55 km-re növelve az autó tisztán elektromos hatótávját. Ennek a rendszernek a teljesítményét kívánja nagyságrenddel javítani a japán márka, aki a japán Újenergia és Ipari Technológiai Fejlesztési Szervezet (NEDO) és a Sharp közreműködésével elkezdi a nagy hatásfokú napelemekkel felszerelt, elektromos üzemű gépjárműveinek közúti tesztjeit.
A tesztek során felmérik, milyen hatékonysággal tudják a nagy hatásfokú napelemek javítani az elektromos járművek hatótávolságát és energia-felhasználását. A tesztsorozathoz a Sharp modularizálta azokat a szolárcellákat1 (34% fölötti konverziós hatásfokkal), amelyeket korábban egy, a NEDO által vezetett projekthez fejlesztett ki, így alakítottak ki egy fedélzeti napelemes panelt. A Toyota ezt a panelt egy Prius Plug-in Hybrid tetején-, motorházfedelén-, csomagtérajtaján elhelyezve megépítette a közúti tesztre megfelelő demóautót.
A napelem-panelek hatásfokának- és a felületnek a növelésével sikerült mintegy 860W4 névleges energiatermelési teljesítményt elérni, ami hozzávetőlegesen 4,8-szorosa a jelenleg kereskedelmi forgalomban kapható, napelemes töltőrendszerrel felszerelt Prius Plug-in Hybrid solar rendszere teljesítményének. Ezáltal a tisztán elektromos hatótáv megfelelő körülmények között megkétszereződött.
A demóautó egy olyan rendszert is alkalmaz, amely nem csak a parkolás során, hanem menet közben is tölti a hibrid akkumulátorait. Gyakorlatilag az autó szériaváltozata a solar csomaggal mintegy 55 km-es tisztán elektromos hatótávja helyett eddig maximum 106,3 km-es hatótávot értek el. A Toyota tervei szerint a tesztre különböző menetkörülmények között, Toyota City-ben, Aicsi prefektúrában, Tokióban és egyéb területeken kerül sor.
A tesztek során számos adatot gyűjtenek és ellenőriznek – a szolárpanelek energiatermelő teljesítményétől kezdve a hibrid akkumulátor töltési időtartamáig -, majd ezeket a fedélzeti napelemes töltőrendszer fejlesztésében hasznosítják. A Toyota a tesztek során gyűjtött adatok és eredmények egy részét megosztja a NEDO-val és a Sharppal. A NEDO támogatását élvező Fotovoltaikus Hajtású Járművek Stratégiai Bizottsága (fotovoltaikus = napelemes) és más szervezetek a CO2-kibocsátás csökkentése és a praktikus használhatóság (pl. hányszor szükséges feltölteni a járművet) szempontjait figyelembe véve kiértékeli a megoldás előnyeit. A projekt célja, hogy hozzájáruljanak egy új szolárpanel-piac létrehozásához – amely magában foglalná a közlekedési és szállítmányozási szektorokat is.
A demóautó
A demóautó szolárpanelje 34 százalékot meghaladó konverziós hatásfokkal dolgozik. A modul alakja, környezeti tartóssága, felületi anyagai a Toyota által elvégzett dinamikus tesztek során meghatározott műszaki adatokon alapulnak. A szolárcella vékony, kb. 0,03 mm vastagságú fóliából áll. Ez a fólia felhelyezhető a jármű ívelt felületeire. A demóautó névleges energiatermelési teljesítménye 860W. A Prius PHV korábban csak álló helyzetben töltötte a hibrid akkumulátort. A nagyobb energiatermelő teljesítménynek köszönhetően a demóautó rendszere menet közben is képes tölteni a hibrid akkumulátort.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.