Tanácsok

Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!

2020-04-19 10:05:54

Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat a nyaralásra, vagy túrázásra. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!

Vonohorog Kerekpartarto2

Mikor az autó belső tereiben már nincs hely a kerékpárok számára, akkor azok kívül rekednek: vagy otthon maradnak, vagy az autós vásárol a kocsira kívülről felszerelhető hordozóeszközt. Direkt nem írtunk tetőcsomagtartót, hiszen az utóbbi húsz évben a tetőre rakható kerékpártartók kiváltására többféle megoldás született és terjedt el.

De kezdjük a tetőtartókkal. A tetőre szerelhető kerékpártartók felszereléséhez szükséges a tetőcsomagtartó alaptartó. Egyszerűen fogalmazva a két keresztirányú rúd, amelyre felszerelhetővé válik a biciklitartó. Az alaptartóból kétféle típust gyártanak, az egyik az autó gyári rögzítési pontjaira szerelhető típusspecifikus tartó, amelyet olyan autókon kell használni, amelyek nem rendelkeznek úgynevezett tetősínekkel, vagy más szóval tartókerettel.

Legterelo
Tetőcsomagtartó keresztrudak felszerelve és légterelővel ellátva: ez utóbbi csökkenti a szélzajt és a légellenállást

Rendszerint tetősínt a kombi-, és SUV modellekhez kínálnak az autógyártók, így az ilyen karosszáriájú autókon láthatjuk. Nem feltétlenül alapfelszerelés, így lehet kombi-, vagy SUV modell is anélküli, amelyekre a standard típusspecifikus keresztartókat lehet felszerelni. Tetőtartó sínt utólagosan nem gyártanak a tetőcsomagtartókra szakosodott gyártók. A tetősínnel rendelkező autókra is meg kell vásárolni a kereszttartót, de ezek már rendszerint nem típusspecifikusak, a felszerelhetőségük a kocsira szerelt sín profiljától és az autó tetőszélességétől függ.

Tehát a tetőre akkor tudjuk felrakni a bringatartót, ha már van kereszttartónk. A legelterjedtebb kerékpártartók egy alsó vezetősínből és a vázat fogó karból állnak, ezekre használatkészen felszerelhetők a kerékpárok. A gyártók többféle megoldású tartót gyártanak, ezek a sín-, és a kar kialakításában, anyagukban (acél vagy könnyűfém) valamint a rögzítési megoldásokban különböznek. A különbségek a használati kényelemben nyilvánulnak meg, az alap menetes rögzítésekhez képest kényelmesebbek a gyorszárasak, illetve vannak olyan ritka modellek, amelyeknél a rögzítőkarral a tetőre emelés is elvégezhető.

Kerekpartetotarto
Kerékpárok a tetőn

Ez utóbbi már jelzi, hogy a legnagyobb macera ennél a tartótípusnál pont a tetőre emelés. A felrakott kerékpárt addig is tartani kell, amíg a használó rögzíti azt. A kerékpártartó választásánál figyelni kell arra, hogy a tartórúd hossza megfeleljen a váz geometriájának (az alsó vázcsövet biztonsággal meg tudja-e fogni a kar), valamint a tartókar pofáinak a profilja megfelel-e a váz profiljának (hiszen ma már a kerékpárváz profilokban is nagy a változatosság). Fontos a kerekek rögzítése az alsó sínhez, menet közben ki ne ugorjanak a helyükről. A kerékrögzítés általában hevederes, vagy az újabb tetőtartóknál műanyag pántos megoldású.

Kerekrogzites
Kerekek rögzítése műanyag gyorszáras pántokkal

A legegyszerűbb lemeztartóknál a tartó alsó sínje bárhol képes fogadni a kerékpár kerekeit, az igényesebb kivitelű tartók beszerzésénél arra kell figyelni, hogy a kerékfogadó fészkek helyzete a hosszsínen állítható legyen, így a felszerelendő bringa tengelytávolságához lehet igazítani a tartót. Ez is fontos a biztonságos rögzítéshez. Ritkán, de előfordulhat, hogy a tetősín nélküli autótípusok fix tetőcsomagtartó rögzítési pontjaira felfogatott kereszttartó helyzete pont nem engedi, hogy a keréktalpak az ideális helyzetbe álljanak a tartón, emiatt érdemes felpróbálni megvétel előtt az autóra a tartókat, és a tartóra a bringát.

Vazrogzites
Vázprofil és tartókarpofa kompatibilitása is nagyon fontos

A tetőre rakható kerékpártartók beszerzésénél azok rögzítési módjára is figyelni kell. A klasszikus téglalap keresztmetszetű zártszelvény keresztrudakhoz menetes U-rögzítőkkel lehet felerősíteni a bringatartót. Viszont az alumínium keresztrudaknál ez a módszer nem feltétlenül alkalmazható. Egyrészt az általános méretű U-rögzítések gyakorta nem érik át a rendszerint szélesebb, áramvonalasított profilú alumínium kereszttartókat. Másrészt deformálhatják azokat, hiszen az alumínium puhább fém.

Talpascsavar
Talpascsavar

Az alumínium keresztartókon a gyártók felső rejtett sínt alakítanak ki, ezekbe lehet becsúsztatni a speciális, erre készült talpas csavarokat. A csavarok talpa négyszög, vagy téglalap. Biztonsággal ezzel a megoldással rögzíthető a könnyűfémtartókra a bringatartó. A talpas csavarok beszerzésével (szemtelenül drágán adják őket) a régebbi gyártású bringatartók is felszerelhetők a modern alumínium keresztartókra. Nem beszéltünk az olyan kerékpártartókról, amelyekre kiszerelt első kerékkel szerelhető fel a kerékpár. Ez a típus ritka, a bringa rögzítése az első villa csavarnyílásainak a segítségével történik. Felrakáskor vigyázni kell nehogy sérüljön a kocsi teteje.

Alutarto
Talpascsavar beillesztése az alumíniumtartó sínjébe

A tetőtartók használatánál nagyon kell figyelni a megfelelő rögzítettségre. Autópályarendőrök rendszeresen számolnak be elhagyott kerékpárokról az autópályaárokban – ezek vélhetően tetőtartókról leesett bringák. Sokan figyelmen kívül hagyják a tetőtartók terhelhetőségét, ami általában 50 kg – ez szerepel egyrészt a kocsi gépkönyvében, másrészt a tetőcsomagtartók használati utasításában is. Egy ultrakönnyű szuperbringa lehet 7-8 kg, de általában nem ilyeneket utaztatnak az emberek. Az átlagos kerékpárok 15 kg-ot nyomnak, ebből könnyen kiszámolható, hogy három bicikli a tetőn már megközelíti a terhelhetőségi határt. Főképp, ha a súlyukhoz hozzáadjuk a tetőtartók súlyát is.

Rogzites3
Tartórögzítés

Továbbá figyelembe kell venni, hogy a tetőtartókkal a tartó jellegétől függően 120 vagy 130 km/óra a maximális sebesség – ezt is jelzik a gyártók a használati utasításokban. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy nagyobb sebességnél lerepülnek a kerékpárok: veszélyhelyzetben okozhat bajt a gyorshajtás, mert a tetőtartó rögzítési pontjai túlterheltté válnak, így határhelyzetben előbb törnek-szakadnak. Ugyanez a helyzet a túlterhelés esetén – 5-6 kerékpár a tetőn. A kereszttartó rúd rögzítése ugyanúgy felmondhatja a szolgálatot, mint a kerékpártartó rögzítése, vagy a kerékpár rögzítése.

Kerekparszallitas
Három bringa a tetőn: ne tévesszen meg senki, a gyermekkerékpárok gyakran nehezebbek a felnőtteknek valóknál

A tetőtartókat használók figyelmébe ajánlhatók a biztonsági tesztek, amelyek szerint a gyors kikerülőmanőverek (flik-flak), hirtelen irányváltások terhelik legjobban a tető-kerékpártartókat. A váztartó rúd szokott elgörbülni, a kerékpár pedig elfekszik a tetőn, vagy kidől oldalra. Tehát tetőn hordozott kerékpárokkal óvatosabban kell közlekedni, lassabb kanyarsebességeket tartani, mérsékelt sebességgel behajtani a körforgalmakba. És természetesen figyelembe venni, hogy az autó a bringákkal magasabb, tehát nem behajtani megszokásból a teremgarázsba!

Éppen a tetőtartók kényelmetlen kezelhetősége miatt találták ki és fejlesztik a különféle, az autók hátuljára rögzíthető tartókat. Négyajtós, ötajtós, és kombi modellekre megfelelőeket is gyártanak, léteznek pántokkal-hevederekkel rögzíthetők és vonóhorogra illeszthetők is. Sőt egyes autótípusokhoz rendelhető gyári hátsó kerékpártartó is, amelyet a csomagtartó alatti sínrendszeren át lehet kihúzni-, illetve ahhoz rögzíteni.

Vonohorog Kerekpartarto1
Beépített gyári kerékpártartó

A hátra szerelhető típusok egyik csoportja viszonylag magasan, a hátsó szélvédő magasságába hordják a rárakott kerékpárokat. Ezek előnye, hogy általában nem takarják a rendszámot és a lámpákat, ellenben zavarják a kilátást. A hátfal mögötti, vagy a vonóhorogra szerelhető típusok hátránya pont a fordítottja – kilátást nem, de rendszámot és hátsó lámpákat takarnak a felszerelt kerékpárok.

A hátra szerelhető kerékpártartók előnye, hogy viszonylag nagy a terhelhetőségük, könnyű rájuk feltenni a bringákat, kisebb a légellenállásuk és kevésbé szélzajosak. Hátrányuk a hátsó hatósági jelzés- és a lámpák takarásának a lehetőségén, valamint a hátralátás korlátozásán túl, hogy a csomagtérfedél nyitását akadályozzák. Persze erre is született megoldás, a gyárilag rendelhető beépített-, vagy a vonóhorogra szerelhető típusok között gyártanak olyat is, amely oldalra kihajtható, vagy hátrabillenthető a csomagtér-hozzáférhetőségének a megteremtéséért. De ezek ritkák és drágák.

Kerekpartarto Rogzites
Hátsó kerékpártartó bringarögzítése

A hátra szerelhető kerékpártartókat használóknak figyelniük kell arra, hogy rendszerint a bringa hosszabb, mint amilyen széles a hordozó autó. Tehát nagyobb űrszelvényre van szüksége a kocsinak, nem szabad a megszokott módon centizni, mert leverhető a kerékpár kereke, illetve másnak sérülést okozhat (tereptárgy, gyalogos, kikerült autó stb.). Az autó hossza is megnő, ezt beparkoláskor kell figyelembe venni.

A rendszám és a lámpák takarására megoldás az olyan tartótípus alkalmazása, amely lámpákkal és rendszámtartóval ellátott. Ezek szinte kivétel nélkül vonóhorogra szerelhető tartók, a lámpa a feszültséget a vonóhorog elektromos csatlakozóján át kapja. A takart rendszám a kerékpártartó táblatartójára átszerelhető, vagy gyakori használat esetén kérhető a hatóságtól úgynevezett szürke rendszám, amelynek betű-számkombinációja a gépjármű rendszámával azonos és a kiegészítő tartókra való alkalmazásra találták ki.

Szurkerendszam
Szürkerendszám kerékpártartóra kitalálva

És hogy mennyibe kerül bringákat cipelni? Sajnos nem olcsó dolog. Az alap kereszttartók ára gyártótól függően 20 000 forinttól indul, és 150 000 Ft-ig nyújtózik (számít az anyaguk, a zárhatóságuk is). A bringa-tetőtartók darabára átlag 15 000-70 000 Ft közötti, itt szintén a kialakításbeli különbségek, anyag-, zárhatóság az árszórás elsődleges oka. A hátra szerelhető tartók 25 000-től 300 000 forintig vásárolhatók meg, olcsóbb nemigen, drágább viszont található. Használt-tartók vásárlásakor az alaptartóknál figyeljenek a típusmegfelelőségre, a bringatartóknál a jó állapotra – a csuklópontok ne kotyogjanak, a menetek ne legyenek elnyalva, ne legyen fizikai sérülés a tartón és legyen meg minden tartozékuk.

Hatsotarto
Kerékpárok a hátfal mögött: oldalra is kilógnak, és “hosszabb” az autó