A közlekedési balesetek megelőzése érdekében nagyon fontos, hogy tisztában legyünk az időjárás változások, a hidegfrontok hatásaival, s mindenkor ennek tudatában közlekedjünk.
A meteorológiai előjelzések alapján az elkövetkezendő időszakban gyakran érvényesül majd hidegfronti hatás, és csapadékban sem lesz hiány. Esőzéskor az úttest felülete csúszóssá válik, és a tapadási viszonyok kedvezőtlen változása egészen más vezetési stílust igényel, mint száraz útburkolat esetén. Esőben vezessünk lassúbb tempóban és tartsunk nagyobb követési távolságot, hiszen a féktávolság jelentősen megnő. Vezetéskor fogjuk stabilan, két kézzel a kormányt és figyelmünket összpontosítsuk az útra, hiszen az eső a látást, az információk megszerzésének lehetőségét is korlátozza.
Lehetőleg mellőzzük az előzést, és vegyük fel a forgalom biztonságos dinamizmusát. Előzéskor óvatosabban váltsunk forgalmi sávot, és a megelőzött jármű mellett elhaladva biztonságos távolságra térjünk vissza, hiszen a járművünk által keltett vízfüggöny korlátozhatja a mögöttünk haladó jármű vezetőjének a látását.
Nagyon fontos a „sportos” vezetési stílus mellőzése. Gyorsításkor óvatosabb gázadást, lassításkor pedig finomabb fékezést alkalmazzunk, s kerüljük a vészfékezést. Ugyancsak mellőzzük a hirtelen végrehajtott manővereket, és az intenzív kormánymozdulatokat. Esőben nem ajánlott a tempomat használata, mert esetleges megcsúszás, stabilitásvesztés esetén a gépkocsi változatlan sebességgel halad tovább, és ez megakadályozhatja a korrigálás lehetőségét, a baleset elkerülhetőségét.
Különös óvatossággal közlekedjünk a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek megközelítésekor. A hosszabb féktávolság miatt korábban kezdjük meg a lassítást, ha a zebra környezetében olyan gyalogost látunk, akinek az úttesten való áthaladására számítani lehet.
Vezetés hidegfront esetén
Az időjárási folyamatokra a legtöbb ember érzékeny, ennek szintjei, s a kiváltott reakciók természetesen egyénenként eltérőek lehetnek. A különböző időjárási frontok közérzetünkre, fizikai és mentális képességeinkre, és közúti közlekedésen belüli magatartásunkra is hatást gyakorolnak, melyek akár már órákkal is a frontok megérkezése előtt is érezhetők. Az ősszel igen gyakori hidegfronti hatás következtében tompulnak a reflexek, és magas a figyelmetlenség miatt bekövetkezett balesetek száma.
Bár a hidegfront alapvetően nyugtató hatású és feszültségmentesebbé teheti a közlekedőket, a járművezetőket és gyalogosokat egyaránt. Ugyanakkor a biztonságos közlekedést károsan befolyásoló hatása is ismert: lelassulnak a reflexek, s az állandó álmosságérzet valamint a nehézkes gondolkodás (továbbá a sokaknál megjelenő fejfájás) miatt gyakoribbak azok a közúti balesetek, melyek a figyelmetlenségre vezethetők vissza.
Közlekedjünk ilyenkor óvatosan, lassabban a megszokottnál, nagyobb követési távolságot tartva, és ne kezdjünk bele kockázatos manőverek végrehajtásába (pl. előzésbe, ha nem tudjuk felmérni a szemből érkező járművek távolságát, sebességét). Hidegfront során különösen figyelni a gyalogosokra, és amint a kijelölt gyalogátkelőhelyen, illetve úttesten áthaladásra váró gyalogos(oka)t észlelünk, időben lassítsuk le járművünket, és biztosítsuk a gyalogos áthaladását mindaddig, amíg a túlsó járdára – vagy a járdaszigetre – fel nem lép.
Amennyiben egyedül vagyunk a gépjárműben, hallgassunk rádiót, vagy dinamikus, ritmusos zenét (ámde kerüljük a túl hangos zenehallgatást és a lassú ritmusú zenét). Hosszú utaknál feltétlenül iktassunk be pihenőket, ekkor mozgassuk meg tagjainkat, továbbá fogyasszunk frissítőt, vagy kávét. A közlekedési balesetek megelőzése érdekében nagyon fontos, hogy tisztában legyünk az időjárás változások, a hidegfrontok hatásaival, s mindenkor ennek tudatában közlekedjünk.
Balesetmentes közlekedést kíván az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság!
Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!
Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!
Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!
Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!
Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!
Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!
Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Elrajtol a bringásszezon!
Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.
Elrajtol a bringásszezon!
Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.
Tavaszi autómosás: nem csak esztétikai okból
Kifelé a télből, befelé a tavaszba már neki lehet esni az autónak és alaposan kitakarítani. Persze belül is, de leginkább kívül és alul, hogy a felhordott közutas fagymentesítő anyagok eltűnjenek a kaszniról: hiszen erősen korrozívak!
Tavaszi autómosás: nem csak esztétikai okból
Kifelé a télből, befelé a tavaszba már neki lehet esni az autónak és alaposan kitakarítani. Persze belül is, de leginkább kívül és alul, hogy a felhordott közutas fagymentesítő anyagok eltűnjenek a kaszniról: hiszen erősen korrozívak!
Küszöbön a motorosidény, ideje rákészülni
A napsütés, a száradó utak hamar előcsalogatják a motorkerékpárosokat, akik jól teszik, ha az első gurulás előtt műszakilag átnézik, vagy átnézetik a gépeiket.
Küszöbön a motorosidény, ideje rákészülni
A napsütés, a száradó utak hamar előcsalogatják a motorkerékpárosokat, akik jól teszik, ha az első gurulás előtt műszakilag átnézik, vagy átnézetik a gépeiket.
Hogyan működik az oltólándzsa?
A közelmúltban 13 darab e-oltólándzsát adományozott a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., hogy az elektromos járművek akkumulátorainak oltása gyorsabb és hatékonyabb legyen.
Hogyan működik az oltólándzsa?
A közelmúltban 13 darab e-oltólándzsát adományozott a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., hogy az elektromos járművek akkumulátorainak oltása gyorsabb és hatékonyabb legyen.