Tanácsok

Drágul a szélvédőcsere a rendszer kalibrálásokkal

2019-08-13 06:01:03

A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

1i1b0993 Adas Resize

Autókereskedelmi előrejelzések szerint 2020-ra az eladott autók 60 százalékában lesz vezetést támogató kisegítő eszköz. Ezt az előrejelzést támogatja az az EU-s döntés is, amely jó néhány vezetéstámogató eszközt tesz kötelezővé az új járművekben 2022-től. A szakmai szóval ADAS rendszereknek rövidített (Advance Drive Assistance Systems – fejlett vezetéstámogató rendszerek) eszközök közös jellemzője, hogy a működésükhöz adatokat gyűjtenek, elsősorban videó- vagy radar elven működő szenzorokkal. E szenzorok elhelyezése műanyag fedelek alatt történik a lökhárítóban, vagy a hűtőmaszkban, illetve az optikai elvet alkalmazókat szélvédő mögé helyezik.

Az érzékelőknek meglehetősen sérülékeny az elhelyezésük. Az orr részen beszerelt szenzorok már a legkisebb parkolói lökdösődés során is károsodhatnak. A szélvédő mögöttiek elhelyezése jóval védettebb, esetükben nem a szenzor károsodása a jellemző, hanem a szélvédő sérülése, amely egyrészt zavarhatja az észlelést, másrészt a szélvédő cseréjénél ad plusz feladatot a szakműhelyeknek.

Tabla Resize
A kocsi előtt elhelyezett segédpanel a markerjelekkel

Ugyanis a szélvédőn át kitekintő ADAS rendszerekkel szerelt autókban nem elég precízen visszaragasztani az új üveget: be is kell állítani a vezetéstámogató eszközöket. Kovács Péter, a szélvédőjavításra szakosodott Carglass Magyarország szakértője elmondta, hogy a náluk javított autókból 2017-ben még csak a 6,7 százalékon kellett ADAS-kalibrációt elvégezni. Tavaly első félévben már a javításra befutott kocsik 11,8 százaléka volt érintett (tehát az első félévben már kétszer annyi kalibrációt végeztek, mint az azt megelőző egész évben).

A szakember úgy számol, 2020-ra ez az arány 28,4 százalékra fog felkúszni. Tehát tíz szélvédőcseréből négy esetben szükség lesz az asszisztens rendszerek beállítására a szélvédőcsere után. Ezzel mindenképp számolni kell annak, aki ADAS rendszerrel felszerelt autót használ. Maga a beállítás „laptoppal” történik, az OBDII szervizcsatlakozó segítségével.

Carglass 2015 2016
Statikus beállításnál a kerekekre a futóműbeállításkor szokásoshoz hasonlóan helyeznek el kalibráló segédeszközöket

A javításra érkező autó fedélzeti számítógépét kikérdezik, a kapott eredményt eltárolják. Az új szélvédő beragasztása után ismét lekérdezik a vezérlő egységet, hogy generált-e a beavatkozás új hibajelet. Ha ez megvan, akkor kezdik a kalibrálást, akkor is, ha nincs hibajel. Ugyanis az ADAS eszközök a jól elvégzett szélvédőcsere során a legritkább esetben jeleznek hibát. Épp ez a veszélyes a dologban.

Ugyanis a rendszerek működnek, csak a megváltozott szélvédő állás,  üvegvastagság, az üveg fénytörése, szennyezőanyagtartalma okán rossz helyre pozicionálnak. Ez természetes, hiszen a beszereléskor nem kerül ezredmilliméter pontossággal ugyanoda az üveg, ami ráadásul az anyagjellemző miatt nem lehet pont ugyanolyan, mint amivel a gyárban szerelték, még akkor sem, ha ugyanaz a gyártó készítette.

Menetkozben Resize
Dinamikus beállításkor készített képernyőmentés: az útburkolati jelek helyzetét kell a rendszernek azonosítani a betanítás során

Emiatt van szükség a rendszerek utólagos kalibrációjára. Ez történhet statikusan műhelykörülmények között, vagy dinamikusan, azaz valós körülmények között. Igazán mindkettő körülbelül fél-, háromnegyed órát igényel, csupán a szabadban a kalibráció elvégezhetősége függ az időjárástól és a napszaktól (este nem lehet, ahogy esőben sem). Típusfüggő, hogy miként kell eljárni. A Carglass a Bosch és a Gutmann felszereléseit használja, a műhelyszoftver azonos, a segédpanel tér el márkánként.

A markerjelek alapján a szoftverrel ellenőrizhető, hogy mit látnak a szenzorok, és eszerint állítható be az ADAS rendszer. A lényeg, hogy a működése, érzékenysége ne térjen el a gyári beállításoktól, hiszen nem mindegy, hogy például a sávtartó rendszer hova gondolja az autót, vagy, hogy a holttérfigyelő mikor jelez.

Felszereles1 Resize
Műhelykörülmények közötti beállítás