Tanácsok

A hólánc használatról

2020-01-03 05:35:00

A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.

A hólánc használat kezdő kérdése, hogy mikor érdemes felszerelni a láncot, vagy más tapadássegítő eszközt. Van ahol egyértelmű, mert a havas útszakaszra érve tábla figyelmeztet a hólánchasználatra. Más esetben érdemes még az elakadás előtt feltenni, amikor már kifejezetten nehéz az autóval biztonsággal haladni. Elakadás után legtöbbször már nehéz és körülményes a lánc felszerelése, sőt előfordulhat, hogy nem is sikerül: hiszen hozzá kell férni a kerékhez, ami nem feltétlenül sikerül egy alakadt autón. Továbbá a klasszikus láncok felrakásakor a járművel előrébb kell gurulni, ez pedig nehezen megoldható, ha éppen elakadás miatt dönt úgy a sofőr, hogy felteszi a láncot. Elakadt autónál előbb ki kell szabadítani a kocsit a hófogságból.

Felszerelés után,fontos, hogy a hólánccal ne lépjék át az 50 km/h sebességet és tisztított útra érve szereljék le, mert tönkremehet a lánc és a gumiabroncs is. Mindez az összes tapadást segítő téli mechanikai eszközre igaz. Ha csak két láncunk van, azt a hajtott kerekekre tegyük, összkerékhajtású autónál pedig az első kerekekre. Nem jó, ha a lánc laza, de ne legyen teljesen feszes sem, kell egy kis játék az öntisztuláshoz. Számítsunk rá, hogy a láncfeltétel-levétel koszos dolog, ebben a jobb gyártók azzal segítenek, hogy könyékig-hónaljig érő nejlonkesztyűt adnak a láncok mellé. Ha nincs ilyen, akkor tegyünk be a csomagtartóba. Sajnos az is előfordulhat, hogy vagy a gyengébb minőségű lánc, vagy aszfaltra-betonra futás miatt a lánc sérülése miatt nem tudjuk leszedni, ilyenkor az erővágó segít – vagy a sárgaangyal, akinek van ilyenje.