2009.03.30, 13:21
Zéro tolerancia és misebor


A járművezetéssel kapcsolatban a misebor fogyasztás sem lehet kivétel. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium az elmúlt év végén utasította el a Magyar Katolikus Püspöki Kar kérését. Csak Magyarországon merült fel ez a nem mindennapi kérdés, vagy más országokban is. Megoldás lehet az alkoholmentes misebor?


Az ezredforduló óta az Európai Unióban a közúti közlekedés biztonsága a legkiemeltebb feladatok között szerepel. Ennek oka, hogy 2001-ben az EU tagállamok közútjain nem kevesebb, mint 51.000 személy veszette életét közlekedési balesetben. Ezért az EU Bizottság a 2001-ben kiadott „Fehér Könyv”-ben azt a nemes célt tűzte ki, hogy 2010-ig 50 %-kal csökkenjen a halálos áldozatok száma.


A halálos sérülések okai között az EU – a gyorshajtás mögött – második helyen említi az ittas járművezetést. Szakértői becslések szerint az ittas vezetés megfelelő visszaszorításával minden negyedik (!) halálos sérülés elkerülhető lenne. Tekintettel arra, hogy 2007-re – azaz hat év alatt – közösségi szinten mintegy 43.000 főre sikerült visszaszorítani a halálos közúti áldozatok számát, így jelenleg az ittas vezetés megfelelő kezelésével évente mintegy 10.000 ember(!) élete lenne megmenthető.


Érdemes megismételni: 10.000 ember (közöttük rokonok és ismerősök, azon belül nagyszülők, szülők, testvérek, gyerekek, hozzátartozók, barátok, egyéb ismerősök stb.).


Az ittas járművezetés Magyarországon is kiemelt közlekedésbiztonsági probléma.


Az ezredforduló óta az összes személysérüléses közúti baleset mintegy 13 %-ában játszik közre az alkohol, így elmondható, hogy nálunk minden nyolcadik balesetet ittas járművezető okoz. Nem véletlen tehát a hazai szabályozás abszolút szigora, az ún. „zéró tolerancia”, ugyanis nálunk a jármű vezetése előtti – vagy alatti – szeszesital fogyasztás teljesen tilalmazott. Még a legcsekélyebb mennyiségű alkohol fogyasztás is a vezetői engedély azonnali elvesztéséhez vezethet.


Tavaly év elején tovább szigorodott a szabályozás, ugyanis 2008. január 20-án lépett hatályba a közlekedésigazgatási rendelet módosítása, mely szerint a rendőr minden esetben köteles elvenni a helyszínen a vezetői engedélyt, amennyiben az alkoholszonda pozitív eredményt mutat.


Nagyjából az említett jogszabály-tervezet ismertté válása idején, az elmúlt év őszén a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia azzal a kérelemmel fordult az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumhoz, hogy a misebor szertartásszerű elfogyasztására az ittas járművezetés szigorú szabályai és szankciói ne vonatkozzanak.


Az alkohol fogyasztásának az emberi szervezetre, a központi idegrendszerre gyakorolt hatása közismert. A szeszesital fogyasztás tudatzavart idézhet elő, feloldódnak az erkölcsi gátlások, jelentősen csökken a veszélyhelyzet értékelő, és a reagáló képesség, továbbá látási zavarok is előfordulhatnak, s nem utolsó sorban az ittas vezetők többsége általában a megengedett sebességet is túllépi.


Mindezek következtében az ittas személy teljesen alkalmatlanná válik a biztonságos járművezetésre, s a közúti forgalomban való megjelenése potenciális fenyegetést jelent minden más közlekedőre.


Az alkohol hatását a kimerültség, a fáradtság, az alváshiány, továbbá az éhség, ill. a nem megfelelő táplálkozás még tovább fokozza.


A fentieknek megfelelően az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium hivatalos válaszában elutasította a katolikus vezetők kérését, s így az általános szabályok a hivatásukat gyakorló, szertartást végző egyházi személyekre is vonatkoznak. Kevesen tudják, hogy a misebor fogyasztást követő járművezetés legalizálásával kapcsolatos kérés nem csak hazánkban merült fel. Az elmúlt év második felében Írországban fordultak katolikus egyházi vezetők a kormányzathoz hasonló kéréssel, bár szükséges megjegyezni, hogy Írországban a jogszabályi háttér jelentősen eltér a hazaitól. Írországban a szeszesital fogyasztás jelenleg engedélyezett limitje 0,8 ezrelék (nálunk már a bűncselekményi kategória kezdődik ennél az értéknél). Ezt az értéket kívánja az írországi és az észak-ír kormányzat 0,5 ezrelékre csökkenteni.


Az ír katolikus vezetők ezért fogalmazták meg aggodalmukat, hogy amennyiben az egyházi személye egymást követően, különböző helyszíneken napi 3-4 misét celebrálnak, s a szertartások alkalmával, annak részeként misebort fogyasztanak, úgy véralkohol értékük a 0,5 ezreléket egész biztos meg fogja haladni.  Hasonló problémával jár, ha az egyházi személy alkoholt fogyaszt, s váratlanul – akár késő este – pl. egy haldoklóhoz kell házhoz, vagy kórházba menni, s részére az utolsó kenetet feladni.Az ittas vezetés Írországban a vezetői engedély egyértelmű visszavonásával jár: Tekintettel arra, hogy jelenleg az ír egyházi személyek saját sofőrrel nem rendelkeznek, az új szabályozás bevezetése esetén a papi hivatás ellátásában gondok jelentkezhetnek.


 


Mi lehet a megoldás?


Érdekesség, hogy felmerült az „alkoholmentes misebor” alkalmazásának a lehetősége, vagy a „valódi” misebor csupán jelképes jellegű, igen csekély mennyiségben történő fogyasztása, de a kiszivárgott információk alapján ehhez a Vatikán nem járult hozzá. Így a kérdéskör megnyugtató kezelésére Írországban is más megoldást kell keresni.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

...
2024.04.15. 13:14

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.