Magazin

Szenior korú bringások figyelmébe

2019-10-08 13:33:07

Az idős kerékpárosok között a fő baleseti ok az egyensúly elvesztése. A balesetek és sérülések megelőzésére a fejvédő sisak és a megfelelő kerékpár választása a megoldás.

A dán Közúti Biztonsági Tanács (Rådet for Sikker Trafik) és a Trygfonden ügynökség arra szólította fel az időseket, hogy legyenek nagyon óvatosak, kerékpározáskor minden esetben viseljenek fejvédőt, valamint olyan kerékpárral közlekedjenek, amelynek a használata (különösen a fel- és leszállás) egyszerű és könnyű a számukra. A kerékpározás egészséges, de baleset esetén az időseknek a kerékpárról való leesés súlyos következményekkel járhat, hiszen csontozatuk  törékenyebb, mint a fiatalabb korosztályok tagjaié. A dán kampány előkészítésekor egy felmérésen alapuló tanulmány is készült az idős kerékpárosok közlekedési szokásairól, és az őket érintő balesetek tapasztalataival kapcsolatban. A felmérésben 1015 fő 65 és 80 év közötti embert kérdeztek meg, s közülük minden negyedik válaszolt úgy, hogy ő maga, vagy ismerőse az elmúlt egy évben legalább egy alkalommal leesett a kerékpárjáról. A tanulmány azt is megállapította, hogy a kerékpáros balesetekben az idős áldozatok száma kiemelkedően magas, hiszen a meghalt kerékpárosok fele már betöltötte a 65. életévét. Az időseket érintő kerékpáros balesetek túlnyomó része úgynevezett „magános”, azaz egyjárműves baleset volt, amikor a kerékpáros elesett, felborult. A dán felmérés szerint az idősebbeket érintő kerékpáros balesetek egyik leggyakoribb oka az egyensúly elvesztése, különösen a járműre történő felszállás, vagy onnan való leszállás során (az összes ilyen baleset 37%-a történt emiatt). Az egyensúly elvesztésének persze számos más oka lehet: a balesetek 16%-ában az idősek egy úttesten lévő akadályt akartak kikerülni, 7%-ában a jármű valamely kereke járdaszegélynek ütközött, 6%-ában kátyúba hajtottak, relatíve gyorsan hajtották a kerékpárjukat (5%), vagy más járművel való ütközést próbáltak meg elkerülni (7%). A közelmúltbeli állítások ellenére – amelyek szerint az időskorúak és az elektromos kerékpárok egyfajta „halálos kombinációt” jelentenek – a jelenleg megkérdezettek mindössze  3%-a ismerte el, hogy leestek a járműről, mert elektromos kerékpárjuk jobban gyorsult, mint amire ők számítottak. Emiatt a dán közlekedésbiztonsági kampány meghirdetői az javasolják az időseknek, hogy olyan kerékpárt válasszanak, amelyre a fel- leszállás, könnyű (a férfiak is válasszanak „női vázas” bringát), továbbá  viseljenek kerékpáros fejvédőt. Továbbá viseljenek élénk színű ruhákat, használjanak fényvisszaverő mellényt.