Magazin

Stresszes sofőrök

2018-12-29 15:32:42

Közvéleménykutatással mérték fel három ország autóhasználóinak a stressz szintjét, miközben dugóban ülnek.

Stressz Driver

A Continental az INFAS piac- és társadalomkutató céggel közösen felmérést végzett német, japán, kínai és amerikai sofőrök körében. A tanulmányban többek között azt vizsgálták, mennyire élik meg stresszesnek a vezetést az autóvezetők. Az eredményeket összevetették az öt évvel ezelőtt végzett hasonló kutatás megállapításaival.

Eszerint a feszült sofőrök száma Németországban az elmúlt öt évben nem változott, ugyanolyan magas szinten maradt. Japánban viszont 50-ről 64%-ra nőtt a magukat stresszesnek valló autóvezetők a megkérdezettek közül. Az amerikai vezetők több mint fele (53%) tartja stresszesnek a vezetést, ami hasonló az öt évvel ezelőtt mért adattal (49%).

Saját bevallásuk szerint a kínaiak nyugodtabbak, a forgalmi dugók miatt panaszkodó sofőrök aránya mindössze 40%, és ez nem változott érdemben az utóbbi időben. Érdekes tényező, hogy mind a négy vizsgált országban a stressz faktor majdnem ugyanakkora az utasoknál, mint a sofőröknél. Sőt, Kínában még magasabb is, ahol az utasok 47%-a stresszel az autóban történő utazás közben.

Azok aránya, akik a sok stressz ellenére továbbra is élvezik a vezetést, nem változott. Németországban nagyjából a válaszadók kétharmada (64%), az Egyesült Államokban pedig 62%-uk vallott így. A kínai sofőrök 69%-a állítja azt, hogy élvezi a vezetést, míg öt évvel ezelőtt csak 48%-uk gondolta ugyanezt. Japánban viszont egyre kevesebben élik meg szórakozásként az autózást. Noha a válaszadók 43%-a élvezi a vezetést, ez 14%-os csökkenést jelent az öt évvel ezelőtti adatokhoz képest.

Az is egyértelmű, hogy az autóval való közlekedés az utasok nagy részét hidegen hagyja: Japánban az utasok mindössze 9%-a szeret autóval utazni, amíg Németországban ez az érték 43%. Az Egyesült Államokban és Kínában csak minden harmadik utas gondolja úgy, hogy élvezi az autóval való közlekedést.

Amikor a kérdés a saját vezetői képességekre irányul, az amerikai sofőrök külön kategóriába sorolják magukat. Az egyesült államokbeli autóvezetők 83%-a tartja magát jó, vagy nagyon jó sofőrnek. Kínában ez az arány 69%, Németországban pedig 66%. Ezen a téren ismét Japán jelent kivételt a maga 25%-ával: ez azért is meglepő, mert öt éve még a megkérdezett japánok fele jó sofőrnek gondolta magát.

Annak ellenére, hogy világszerte egyre zsúfoltabbá válnak a nagyvárosok útjai, csak Kínában gondolja azt a válaszadók többsége (55%), hogy korlátozni kellene a városközpontok forgalmát. Németországban 40%, az USA-ban 20%, Japánban pedig 9% ért egyet ezzel az állítással.