Magazin

Önkorlátozó Volvo

2019-03-06 11:38:28

180 kilométeres sebességhatárt szab magának a Volvo.

Volvo

Újabb mérföldkőhöz érkezett a svéd Volvo: a jövő évben piacra kerülő új járműveknél 180 kilométerben maximálják a legnagyobb óránkénti sebességet. A cég azért döntött így, mert a statisztikák szerint a közlekedési balesetek legalább negyedében játszik közre a gyorshajtás.

A maximális sebesség korlátozása része annak a Volvo programnak, melynek célja, hogy 2020-tól egyetlen ember se haljon meg, vagy sérüljön meg egy új Volvóban ülve. Hakan Samuelsson, a Volvo vezérigazgatója szerint bár szinte valamennyi országban meghatározzák, mekkora lehet a legnagyobb sebesség, a volán mögött ülők mégis sokszor jelentősen túllépik az engedélyezett sebességet. „Már akkor is megérte a Volvo által bevezetett sebességkorlátozás, ha csak egy ember életét sikerül megmenteni” – mondta Samuelsson, aki azt is hozzátette, az intézkedés után valószínűleg átmenetileg az eladások csökkenése várható. „De hasonló bírálatok értek bennünket akkor is, amikor hatvan évvel ezelőtt elkezdtük beszerelni a kocsikba a biztonsági övet, akkor is sokan attól tartottak, elvesszük az autósok szabadáságát. De úgy vélem, a törzsközönséget nem fogjuk elveszíteni, a márka már most is alapvetően azokat a felelősségteljes embereket vonzza, akiket jobban érdekel a biztonság, mint a hatalmas motorteljesítmény, és lóerőszám” – magyarázta a vezérigazgató.

Kiüthetetlen megoldás
A Volvo vezetői szerint a valamennyi típusba beépített sebességkorlátozást nem lehet „kiütni”, viszont a járművek teljesítménye az alacsonyabb sebességi tartományban nem romlik. Jan Ivarsson, a Volvo vezető járműbiztonságügyi szakértője szerint a korlátozásra azért van szükség, mert az emberek jó része nem veszi komolyan a gyorshajtás veszélyeit. „Emberként tudjuk, milyen veszélyesek lehetnek a kígyók, a pókok, avagy a nagy magasság. A sebességnél más  helyzet, sokan az adott közlekedési helyzethez képest túl gyorsan hajtanak, s vannak akik saját vezetési képességeiket sem tudják pontosan felmérni” – vélekedett Ivarsson, aki szerint a Volvo döntése jobb viselkedésre kényszeríti a sofőröket.
A kínai Geely holding tulajdonában lévő svéd autógyár már azt is vizsgálja, milyen más eszközökkel lehet még tenni a balesetek számának csökkentése érdekében. Felmerült, hogy az okos sebességtartó automatikák, illetve a helymeghatározás segítségével hogyan lehet majd automatikusan csökkenteni a járművek sebességét az iskolák, vagy a kórházak közelében.

Tudatmódosítók és figyelemelterelés
A sebesség visszafogása mellett más célokat is kitűzött magának a Volvo: az egyik a különféle tudatmódosító szerek hatása alatti vezetés visszaszorítása, másik pedig a figyelemelterelés okozta balesetek számának a mérséklése. Az autógyár a tervek szerint március 20-án hozza nyilvánosságra, hogy ezen a téren milyen terveket dolgozott már ki. A Volvo nem akar egyedül haladni. „Párbeszédet akarunk kezdeni a többi gyártóval arról, hogy a cégeknek van-e joguk, illetve kötelezettségük arra, hogy olyan technológiai megoldásokat építsenek be a járművekbe, amelyek megváltoztatják a járművezetők viselkedését” – hangsúlyozta Samuelsson.

Nem a svédek az elsők
Nem a Volvo az első, amely a járművek maximális sebességének a megszabásával igyekszik csökkenteni a balesetek számát, illetve mérsékelni azok súlyosságát. Japánban az 1970-es évekre nyúlik vissza annak a szabályozásnak a gyökere, amely ugyancsak 180 kilométerben maximálja a belföldi piacra szánt személygépkocsik óránkénti sebességét és 280 lóerőben a teljesítményüket. A gyártók közötti nem hivatalos megállapodást az 1988-ban megerősítették, s bár a lóerőszabályozást menetközben eltörölték, a sebességkorlát jelenleg is érvényben van.