2019.05.20, 23:05
Okos Audik beszélgetnek a villanyrendőrrel

Az Audi a közlekedési lámpákkal közös hálózatba kapcsolja autóit az amerikai eredmények alapján Európában is. Biztonság és energiatakarékosság a cél.

Az Amerikai Egyesült Államokban az Audi vezetők 2016. vége óta használhatják „Traffic Light Information” (Közlekedési lámpa információ) szolgáltatást. A megoldás lényege, hogy a kocsi „a jármű és környezete (vehicle-to-infrastructure – V2I)“ elv alapján kommunikál a közlekedési lámpák vezérlőrendszerével. A rendszer része a „Time-to-Green” funkciót: ha a vezető piros jelzésre érkezik a közlekedési lámpához, az Audi virtual cockpit digitális műszeregységen vagy a head-up display kijelzőjén elkezdődik egy visszaszámlálás a következő zöld jelzésig.

Ez már több, mint 5 000 kereszteződésben elérhető az Amerikai Egyesült Államok különböző városaiban, így például Denver, Houston, Las Vegas, Los Angeles, Portland és Washington utcáin. A fővárosban egyedül közel 1 000 kereszteződés áll összeköttetésben a „Traffic Light Information” (Közlekedési lámpa információ) rendszerével. Február óta az Audi újabb funkcióval bővítette kínálatát Észak-Amerikában. Ennek kifejezett célja, hogy lehetővé tegye a „zöld hullám” elérését. A „Green Light Optimized Speed Advisory” (Zöld jelzésre optimalizált sebesség ajánlás – GLOSA) jelzi a vezető számára azt az ideális sebességet, amellyel a következő közlekedési lámpa zöld jelzését elérheti.

Az autók így jobb eséllyel haladhatnak a „zöld hullámban” a városon belül: a kocsi vezetője a műszerfalon láthatja a megfelelő sebességet, amely a következő közlekedési lámpa zöld jelzésének eléréséhez szükséges. Ha a zöld csak sebességtúllépéssel lenne elérhető, akkor a rendszer visszaszámol a következő zöld jelzésig. Így a városi közlekedés gördülékenyebbé válhat. Júliustól a rendszer Európában is elérhető lesz, első körben az Audi-városában, Ingolstadtban. 2020-tól a kör további európai városokkal bővül majd. Az Audi az első autógyártó a világon, amely sorozatgyártású modelljeit a városok közlekedési lámpáival hálózatba kapcsolja.

Mind a „Time-to-Green”, mind pedig a GLOSA nem rendelhető bármely Audi típusban, első körben a drágább darabok vezetői élvezhetik. Így olyanok, akik Audi e-tron-t választanak, illetve a július közepétől gyártásba kerülő (2020-as modellévbe tartozó) A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 és Q8 modelleket. A rendszer telepíthetőségének a feltétele az Audi connect navigációs és infotainment csomag és az opcionálisan elérhető, a közlekedési táblákat kamera segítségével felismerő rendszer.

És, hogy miért két évvel később érkezik ez az előremutató rendszer Európába, mint az Amerikai Egyesült Államokba? „A szolgáltatás bevezetéséhez kapcsolódó kihívások itt sokkal komolyabbak, mint például az Egyesült Államokban, ahol a városi közlekedési lámpák rendszerét nagy területen és egységesen alakították ki. Európában ezzel ellentétben a forgalomszabályozó infrastruktúra inkább lokálisan és decentralizáltan, különböző technológiai megoldásokat alkalmazva fejlődött.” – fejtette ki Hainzlmaier, az Audi szakembere. „Az, hogy milyen gyorsan kapcsolódhatnak további városok ehhez a technológiához, függ az adatok és a kapcsolódási felületek egységesítésétől illetve a városok közlekedési lámpáinak digitalizációjától.”

Az Audi ezen a projekten a Traffic Technology Services (TTS) csapatával közösen dolgozik. A TTS a városi forgalomirányító központok nyers adatait készíti elő és továbbítja az Audi szervereire. Az információ innen egy gyors internet kapcsolat által jut az autókba. Az Audi azon dolgozik, hogy a „Traffic Light Information” (Közlekedési lámpa információ) rendszere további németországi, európai, kanadai és egyesült államokbeli városokban is elérhető legyen az elkövetkező években. A legnagyobb kelet kínai városban, Wuxiban az Audi és partnerei egy fejlesztési projekt keretén belül vizsgálják az autók és a közlekedési lámpák közötti hálózati kapcsolatot.

A városi forgalomirányítással hálózatba kapcsolt autókkal rugamasabbá tehető a lámpák vezérlése. Ugyanis az autók képesek az anonim adattovábbításra, amely adatok felhasználhatók a pillanatnyi helyzet szerint. A hálózatba kapcsolt közlekedési lámpák így igény szerint működnének. De a forgalomirányításhoz nagyszámú autótól érkező, anonim adatra van szükség. A jövőben a jármű és környezete (vehicle-to-infrastructure – V2I) közötti kommunikációt lehetővé tevő technológiák, mint a „Traffic Light Information” támogatják az önvezető üzemmódot. „A város az egyik legösszetettebb környezet az önvezető autók számára. A járműnek ugyanis kezelnie kell a helyzetet, akár esőben és hóban is. Itt a forgalomirányítási rendszerrel való adatcsere kifejezetten fontos lehet.” – véli Hainzlmaier.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

...
2024.04.15. 13:14

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

Harcolnak a forgalom-ellenőrző kamerákkal

Többek között denevérdobozokkal próbálják eltakarni a forgalomellenőrző kamerákat az ellenzők Londonban, így tiltakozva a dugódíj ellen. Nem Batman áll a jelenség mögött!

...
2024.04.13. 14:37

Harcolnak a forgalom-ellenőrző kamerákkal

Többek között denevérdobozokkal próbálják eltakarni a forgalomellenőrző kamerákat az ellenzők Londonban, így tiltakozva a dugódíj ellen. Nem Batman áll a jelenség mögött!

Túl vannak az egymillión

A BMW egymilliónál több elektromos autót értékesített, ez a szegmens lett náluk a húzóágazat.

...
2024.04.12. 05:47

Túl vannak az egymillión

A BMW egymilliónál több elektromos autót értékesített, ez a szegmens lett náluk a húzóágazat.

Elektromos autóval mentik az elektromos autókat

Elektromos segélykocsi siet a lemerült akkus elektromos autókhoz Ausztráliában. Nagyok a távolságok, kevés a töltő.

...
2024.04.11. 10:19

Elektromos autóval mentik az elektromos autókat

Elektromos segélykocsi siet a lemerült akkus elektromos autókhoz Ausztráliában. Nagyok a távolságok, kevés a töltő.

Gépjárművek kamerafelvételei segíthetik a mentést

Információ és idő: ha baleset történik, ez az a két tényező, amiből soha nem lehet túl sok a mentőszolgálatok számára.

...
2024.04.08. 12:43

Gépjárművek kamerafelvételei segíthetik a mentést

Információ és idő: ha baleset történik, ez az a két tényező, amiből soha nem lehet túl sok a mentőszolgálatok számára.

A 300 ezer eurós kis Pözsó

Az angliai Warwickshire-ben tartott aukción egy kis példányszámban gyártott Peugeot 205-ös 300 ezer euróért talált gazdára.

...
2024.04.02. 11:30

A 300 ezer eurós kis Pözsó

Az angliai Warwickshire-ben tartott aukción egy kis példányszámban gyártott Peugeot 205-ös 300 ezer euróért talált gazdára.