Magazin

Norvégiában tovább fejlődik az elektromos mobilitás

2020-02-28 06:26:43

Norvégiában, Oslóban akkumulátoros elektromos nehéztehergépkocsikat állítottak munkába városi terítő feladatokra.

Scania Elektromos Kamion

Két akkumulátoros elektromos Scania áruterítő teherautót állított üzembe a norvégiai Oslo városában az ASKO norvég nagykereskedelmi vállalat. Ez a kísérleti projekt újabb mérföldkőnek számít a nehézfuvarozáshoz kínált villamosított megoldások terén. A már üzemszerűen használt  Scania hibrid járműveknek a városközpontokban használt elektromos üzemmódja szolgált mintegy előgyakorlatként a teljesen elektromos üzemű kamionok legyártásához. A jelenleg rendelkezésre álló akkumulátortechnológiával az akkumulátoros elektromos tehergépkocsik rövidebb távolságokat tudnak megtenni, ezért biztosítani kell az akkumulátorok feltöltését. A városi elosztásban ez az áruk fel- és lerakodása közben végrehajtható. Az ASKO vállalatnál munkába állt két tehergépkocsi akkumulátorkapacitása 165 kilowattóra, amely 120 kilométer hatótávolságot biztosít a számukra, és 130 kilowattos vezetékes töltéssel töltik fel a járműveket. A fejlesztésre a norvég éghajlatváltozási és környezetvédelmi minisztérium tulajdonában álló állami vállalkozás, az Enova adta a pénzügyi támogatást. A Scania olyan elektromos járműveken is dolgozik, amelyek különböző módokon tölthetők, a konnektoros hálózatról töltéstől az álló helyzeti vagy a villamosított utak révén mozgás közbeni pantográf-áramszedős töltésen át a hidrogénnel működő üzemanyagcellákig. A két munkába állt teherautó legnagyobb össztömeg 27 tonna, a hajtásképlete 6×2, a motor 290 kW teljesítményű villanymotor (2200 Nm legnagyobb forgatónyomatékkal).