2012.01.11, 22:18
Amikor a tények beszélnek

A holland „Crash Cube” projekt célja az EDR (Event Data Recording), azaz „esemény adat rögzítő” készülékek európai szintű kötelező bevezetésének előkészítése. Ha a szabályozás megvalósul, akkor a jövőben csak olyan újonnan gyártott gépkocsit lehetne értékesíteni az európai piacokon, melyeket EDR készülékekkel szereltek fel.

Az EDR készülék gyakorlatilag „fekete doboz”-ként működik, hiszen a jármű közlekedésének minden olyan paraméterét rögzíti, amely a balesetek értékelésénél, illetve vizsgálatánál fontos lehet. Ide tartozik a sebesség mellett a fékezés, annak intenzitása, az irányjelzők használata, a fényszórók, valamint a kürt használata, stb.
Amennyiben baleset nem történik, a szerkezet automatikusan felülírja (törli) az adatokat. Ennek köszönhetően közúti baleset bekövetkezése esetén az EDR mindössze a balesetet közvetlenül megelőző pillanatok, s az azt követő másodpercek adatait rögzíti és tárolja.

A baleset helyszínére kiérkező rendőrnek az EDR-rel kapcsolatban nincs más teendője, minthogy egy speciális szabványos kézi készüléknek megadja a balesetet szenvedett gépkocsi gyártmányát, rácsatlakoztatja a készüléket az EDR csatlakozó aljzatára, majd átmásolja onnan az adatokat. Ezek az adatok rendkívül fontosak lehetnek a későbbi vizsgálatok, s a felelősség megállapítása szempontjából.

Az EDR szerkezet nem drága, költsége mindössze 9-13 euró körül várható. Az EDR-t a tengerentúlon már alkalmazzák, hiszen az USA-ba exportált európai és ázsiai gyártású járművek nagy részébe már beépítésre kerül a szerkezet, 2013-tól pedig az USA-ban kizárólag EDR-rel felszerelt gépjárművek forgalmazhatóak.

A „Crash Cube” projekt vezetői már az Európai Parlament elé terjesztették a kötelező európai bevezetésről szóló javaslatot, s a készülékről promóciós film is készült. Vitathatatlan, hogy az EDR használatának számos előnye van. A „lebukási kockázat” magas foka miatt az ilyen készülékkel szerelt gépjármű vezetője általában megtartja a közlekedési szabályokat, ezzel együtt környezetbarát stílusban vezet (Eco Driving). Utóbbi a zajártalmak csökkentése mellett jelentős üzemanyag megtakarítást is jelenthet.

A jogkövető járművezetés mellett jelentősen csökken a balesetek létrejöttének a kockázata, valamint baleset esetén csökken a sérülések súlyossági foka. Az EDR készülékből nyert „objektív tények” jelentősen segítik a balesetek létrejöttének tisztázását, a felelősség megállapítását. Mindezeken túl az EDR a közlekedésbiztonsági kutatásokhoz is fontos adatokkal szolgálhat.

A „Crash Cube” projekt teszt fázisának hivatalos európai startja 2011. november 30-án vette kezdetét. A tesztpartnerek sorában Írországot, Szlovéniát, Spanyolországot, Svájcot és az Egyesült Királyságot találhatjuk meg. Az Európai Bizottság döntése alapján az EDR készülékek használatának elrendeléséről szóló jogszabály tervezetét 2012. végére kell elkészíteni.

Az EDR természetesen nem csak személygépkocsikba, hanem tehergépjárművekbe, autóbuszokba és motorkerékpárokba is beépíthető. Utóbbiakra tekintettel a projekt vezetői már megkeresték az öt legnagyobb motorkerékpár gyártót.

További információkat talál a Crash Cube honlapján, ahol az edr-ről rövid bemutató videoanyagot is megtekinthet: http://www.crashcube.com/edr/

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

...
2024.04.15. 13:14

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

Harcolnak a forgalom-ellenőrző kamerákkal

Többek között denevérdobozokkal próbálják eltakarni a forgalomellenőrző kamerákat az ellenzők Londonban, így tiltakozva a dugódíj ellen. Nem Batman áll a jelenség mögött!

...
2024.04.13. 14:37

Harcolnak a forgalom-ellenőrző kamerákkal

Többek között denevérdobozokkal próbálják eltakarni a forgalomellenőrző kamerákat az ellenzők Londonban, így tiltakozva a dugódíj ellen. Nem Batman áll a jelenség mögött!