2017.11.07, 08:42
3D hatású gyalogos-átkelőhely Izlandon

A kijelölt gyalogos-átkelőhelyek a közúti közlekedés egyik legveszélyesebb helyszíni. Bár az ilyen átkelőhelyeken a gyalogosokat kontinensünk valamennyi országában elsőbbség illeti meg, mégis évről évre nagyon sok gyalogos veszíti életét azért, mert valamely okból részükre ezt az áthaladási elsőbbséget nem biztosították.

A zebrákra, valamint a gyalogosoknak az úttesten való áthaladásával járó veszélyekre egyes országokban olyan figyelemfelhívó megoldásokat is alkalmaznak, melyek akár jelentősen is eltérhetnek a megszokottaktól.

Izland észak-nyugati részén, a „nyugati fjordok” földjén található egy pár ezres lélekszámú kisváros, Isafjördur, mely az elmúlt hetekben arról híresült el, hogy központjában 3D hatású kijelölt gyalogos-átkelőhelyet festettek fel (gyorsan le kell szögeznünk: nem ténylegesen 3D megoldásról van szó, csak a vizuális hatás nyújt ilyen élményt). A kivitelezési munkálatokat a helyi Vegamálun cég végezte el, mely egyik fő profilját éppen a közúti jelzések felfestése képezi.

A nem mindennapi 3D hatású zebrától a szakemberek azt várják, hogy az arra haladó járművezetők felfigyelnek az átkelőhely létezésére és csökkentik járművük haladási sebességét. A lassúbb megközelítési sebesség pedig egyértelműen a gyalogos elütések megelőzését, illetve – amennyiben baleset mégis bekövetkezik – a keletkezett sérülések súlyosságának csökkenését eredményezheti.

A képeket látva meglepő, vagy inkább döbbenetes a 3 dimenziós hatás. Első látásra a járművezető azt gondolhatja, hogy egymás mellé elhelyezett tömbök „lebegnek” az úttest felett, melyek blokkolják a forgalmat, azaz a továbbhaladásnak fizikai akadálya. Ezért a sebességcsökkentés, a fékezés gyakorlatilag automatikusan megvalósul, mert minden járművezető azonnal fékezni kezd (a zebrához közelítve ez a hatás már csökken, azaz – a helyi szakemberek szerint – nincs ok a vészfékezésre, és az arra visszavezethető esetleges ráfutásos balesetek kockázata sem áll fenn).

Gauti Ívar Halldórsson, a Vegamálun cég képviselője a 3D hatású zebra átadásakor elmondta, hogy az ötlet eredetileg Új-Delhiből, India fővárosából származott, a megvalósítás pedig mindössze néhány hetet vett igénybe, mivel a tervek bemutatását követően a kezdeményezést az izlandi közlekedési hatóság és a rendőrség gyorsan jóváhagyta.

Izlandhoz hasonlóan több országban is megkezdték a 3D hatású zebrák alkalmazását, ilyen megoldással találkozhatnak az autósok például Indiában, Kínában,Dél-Afrikában, valamint Kirgizisztán útjain.

 

 

 

Végül egy érdekesség:

Valódi 3D zebrát már az ókori rómaiak is feltaláltak, mely bizonyítékát Pompei-ben találhatjuk meg. Persze az ókori változat, az út szintjéből ténylegesen kiemelkedő „kőzebra” még egészen más célokat szolgált: a domborulatain gyalogosok keltek át, míg a kövek közötti résekben a járművek és kézi taligák kerekei haladhattak. Erről bővebben itt olvashat.

 

 

 

 

 

 

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

...
2024.04.15. 13:14

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

Harcolnak a forgalom-ellenőrző kamerákkal

Többek között denevérdobozokkal próbálják eltakarni a forgalomellenőrző kamerákat az ellenzők Londonban, így tiltakozva a dugódíj ellen. Nem Batman áll a jelenség mögött!

...
2024.04.13. 14:37

Harcolnak a forgalom-ellenőrző kamerákkal

Többek között denevérdobozokkal próbálják eltakarni a forgalomellenőrző kamerákat az ellenzők Londonban, így tiltakozva a dugódíj ellen. Nem Batman áll a jelenség mögött!