Hírek

Több bioetanol a benzinben

2019-11-27 05:12:56

Január elsejétől növelt bioetanol arányú üzemanyagok kerülnek a töltőállomásokra. Ezzel elsősorban a megújuló energiaforrások felhasználási mérlegét javítják.

Benzinar Dragulas

Nő a biológiai eredetű összetevők aránya az üzemanyagokban január 1-jétől. A benzinbe és a dízel üzemanyagba keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező, legkisebb összevont mértéke 6,4 százalékról 8,2 százalékra nő. A 95-ös benzin bioetanol-aránya legalább 6,1 százalék lesz. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára elmondta, hogy az átállás már decemberben elkezdődik. A töltőállomásokon kicserélik a matricákat, a 95-ös benzint E10-es matrica is jelzi az eddigi E5-ös helyett.

A magasabb bioetanol-tartalomú üzemanyagokra való átállás több európai uniós országban már megtörtént, és a tapasztalatok szerint nem okozott műszaki problémát, bár az idősebb gépkocsik nem feltétlenül preferálják a bioüzemanyagot. A bioetanol jelenléte az üzemanyagban tömítettségi problémákat, az üzemanyagpumpa idő előtti tönkremenetelét, huzamos ideig álló autókban az üzemanyagrendszerben olyan lerakódásokat okozhat, amelyek üzemképtelenséget okozhatnak. A tömítettségi és üzemanyagpumpa meghibásodások olyan autóknál fordulhatnak elő, amelyeket még a bioetanol, mint üzemanyag alkotóelem bevezetése előtt terveztek-gyártottak.

Ilyen negatív hatást hosszabb távú használat után vehetnek észre az autótulajdonosok. Illetve akkor, ha az ásványi eredetű üzemanyagok helyett az E85 bioetanol, vagy a biodízel üzemanyagot tankolják, amelyekben a bioösszetevő aránya a nagyobb az ásványi kárára. A nem ilyen üzemanyagokra felkészített autótípusok nem tolerálják az ilyen nagy töménységű, de a nagyobb arányban ásványi üzemanyagnál olcsóbb bio-üzemanyagok használatát.

Modern autók esetén, mint fentebb említettük, akkor okozhat gondot a magasabb bioetanol arány, ha hosszebb időre letárolják azokat – például aki elteszi télire az autót, vagy külföldi munkavállalás miatt itthonhagyja. Ez esetben az üzemanyagból kicsapódó összetevők eltömíthetik a befecskendező szelepeket, illetve leragad tőlük az üzemanyagpumpa, és újbóli használatbavételnél az autó nem fog indulni, vagy egyenletlen lesz a motorüzem, csökkent a teljesítmény. Ezt elkerülendő a letárolt autókat bioösszetevő mentes üzemanyaggal kell elrakni – ez a hobbiautósoknak is jó tanács -, ezek jellemzően a 100-as oktánszámú benzinek.

Az üzemanyagokban a bioösszetevők arányának a növelésével az államvezetés szerint csökkenti Magyarország az energiafüggőségét, mivel a bioetanol gyártása itthon megoldott, az alapanyag is hazai termesztés. Sőt a magyar bioetanol gyártási kapacitás meghaladja az ország igényeit. Így várhatóan csökken a kőolajimport, valamint mellékhatásként a gyártási folyamat során keletkező biogázok hasznosításával csökkenthető a földgázbehozatal illetve kitermelés is.

Egy egység bioetanol elégetése egy egyság ásványi eredetű üzemanyag elégetéséhez képest mintegy 70 százalékos üvegházhatású gázkibocsátás-megtakarítást ér el. A benzinkutakon továbbra is elérhetőek lesznek az E5-ös, tehát az alacsonyobb bioüzemanyag részarányú, magasabb oktánszámú prémium motorbenzinek, amelyekre a jogszabály nem vonatkozik. Bár tisztán bioüzemanyagot használva rendszerint nő az adott autó fogyasztása, de az E10-es benzin használatával az alacsony arány miatt ez gyakorlatilag nem lesz észrevehető. Az érintettek arról nem nyilatkoztak, hogy az olcsóbb üzemanyagösszetevő arányának növelése üzemanyagár-csökkenés formájában észrevehető lesz-e a benzinkutakon.

20191108 Mti G0460 Resize
Üzemanyagárak változása (MTI grafika)