Hírek

Online egyszerűbb

2019-01-18 08:56:03

Az autópálya-matricák beszerzésében is egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak az online vásárlási csatornák.

Autp Matrica

Harmadik alkalommal végezte el az OTP Mobil és az NRC közösen az autópálya-matricavásárlási trendekkel kapcsolatos magyarországi fogyasztói szokásokat vizsgáló kutatást. Eszerint egyre többen próbálják ki és használják rendszeresen az applikáción keresztüli autópálya-matricavásárlásokat is: egy év alatt tíz százalékponttal nőtt azok aránya, akik használtak már okostelefonos alkalmazást a tranzakciókhoz.

Az eredmények alapján a 18-59 éves, személygépjárművel rendelkező, úthasználati díjfizető lakosság harmada ma már a hagyományos elárusítási pontok – például benzinkutak – helyett elektronikusan szerzi be az úthasználati jogosítást. Ez az egy évvel korábbi adathoz képest 5 százalékpontos emelkedést mutat – mind a weboldalon, mind a mobil applikáción keresztüli vásárlás népszerűsége nőtt a korábbi felmérés óta.

Az elektronikus úton történő „matricavásárlás” a megkérdezettek közül elsősorban a 40 év alattiakra, a felsőfokú végzettségűekre és a Budapesten élőkre jellemző. Az e-matricák melletti legfőbb felhasználói érv egyértelműen a kényelem, ezt a válaszadók több mint háromnegyede jelölte meg. Szintén fontos (és a tavalyi mérés óta még hangsúlyosabbnak mutatkozó érv) a módszer gyorsasága és egyszerűsége – véli 10 megkérdezettből 7.

Tovább nőtt a bizalom is a matricák elektronikus úton történő beszerzése iránt: alig egy év alatt hat, a két évvel ezelőtti eredményhez képest pedig 19 százalékpontot nőtt az online vásárlás iránti bizalom, így a vásárlóknak már a 42 százaléka tartja megbízhatónak ezt a módszert. Ez alapján, most először, már nem a benzinkutakon való matricaváltás a legmegbízhatóbb, hiszen ezt csak a válaszadók harmada jelölte. Érdekesség, hogy a benzinkutas vásárlást egyre kevesebben, az elektronikus megoldásokat pedig egyre többen érzik megszokottnak – ez is mutatja a vásárlási trendek átalakulását és az online módszerek előretörését.

A matricavásárlások időpontját illetően továbbra is tartja magát a tendencia, miszerint az éves országos és megyei matricákat jellemzően év elején, míg a rövidebb érvényességi idejű vignettákat csak az utazás előtt veszik meg a gépjárművezetők. A tíznapos és havi matricák 70 százalékát mindössze néhány perccel, további 20 százalékát néhány nappal indulás előtt szerzik be a sofőrök.

A kutatásról: Az OTP Mobil által megrendelt kutatás célja a 18-59 éves magyar felnőtt lakosság autópálya-matricavásárlási szokásainak felmérése, a leggyakoribb vásárlási módozatok megismerése és az azok mögött meghúzódó okok feltárása volt. A kutatás felvételére 2018 decemberében került sor, online kérdőíves megkérdezés formájában. A minta 1000 főt számlált és a vizsgálati alminta 321 főből állt, lekérdezése az NRC NetPanel segítségével történt.