Hírek

Októberben túl sok baleset történt

2019-11-07 20:55:55

A baleseti statisztika korábbi folyamatosan javuló tendenciáját törte meg a számos súlyos balesetet hozó október! Továbbra is érvényben a közlekedésbiztonsági vörös kód, amíg vissza nem tér a javuló tendencia!

Közlekedési baleset a XIII. kerületben. A sofőr rosszul lett vezetés közben

Októberben 5,1%-kal több személyi sérüléssel járó balesetet okoztak a közútjainkon, mint a tavalyi év azonos időszakában, és ami ennél is rosszabb, a 2018 októberi adatokhoz képest a halálos áldozatok száma 42%-kal nőtt (50 főről 71 főre emelkedett a balesetben elhunytak száma). Keressük az okokat, hogy mi vezetett ehhez az eredményhez, de kézzelfogható magyarázat nem áll rendelkezésre: nincs több útlezárás-felújítás mint korábban, a forgalomban lévő autók száma sem ugrott meg, ahogy a forgalomsűrűségben sem történt változás.

Így csak arra lehet következtetni, hogy a gépjárművezetők odafigyelése, szabálykövető magatartása romlott, amelyet visszaigazolnak a baleseti körülmények (erről írt cikkeink: “Közlekedésbiztonsági vörös kód“, “Újabb nyolc halott a hétvégén az útkjainkon“, “Három gyermek halt meg az M5-ös balesetben“, “13 halálesettel jártak a múlt heti balesetek“). A frontális ütközések, a vasúti átjárókban történt tragédiák, a gyalogos gázolások és az úgynevezett egyrésztvevős balesetek, mikor a vezető elveszti a jármű felett az uralmát, mind arra utalnak, hogy a gépjárművezetők (hivatásosok és „úrvezetők” egyaránt) nem készültek fel megfelelően az őszi megváltozott közlekedési körülményekre, a láthatóság csökkenésére, az időjárásbeli változásokra (csapadék, köd).

Éves szinten október végéig 487 ember vesztette életét 13 935 személysérüléses közúti balesetben, ez az októberi sorozat ellenére 29 fővel kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakában, mikor 516 halálos áldozatot regisztráltunk (akkor 14 198 személyi sérüléses baleset történt). A súlyos sérültek számában 3,25%-os csökkenés mérhető éves szinten (4520 eset idén, tavaly 4669), míg a könnyen sérült személyek száma 1,4%-kal csökkent egy év alatt (13 772-ről 13 575 főre).

A közúti balesetek okai terén a főbb szabályszegések sorrendjében nincs érdemi változás. A balesetek 31%-ának a hátterében a relatív és az abszolút gyorshajtás áll (4 269 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 3 459 baleset (részaránya 25%), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 2 398 baleset (részaránya 17%) történt. Az előzetes statisztika alapján az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli aránya az év eltelt tíz hónapjában 8,3%, tehát átlag minden tizenkettedik személyi sérüléssel járó balesetet ittas személy okozott.

A közúti balesetek túlnyomó részét, 65%-át személygépkocsi-vezetők okozták, a tehergépkocsi-vezetők a balesetek 7%-ának, az autóbusz-vezetők pedig az összes baleset 1%-ának az okozásáért voltak felelősek. A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya október végén 11% volt.