Hírek

Nő az igény az elektromos autótöltő pontokra

2019-02-21 18:08:22

A magyar járműállományhoz képest még alacsony a zöldrendszámosok részaránya, de számuk dinami-kusan nő. Jelenleg 5500 darabnál tartunk, és már előfordul, hogy ezek sem találnak szabad közterületi töltőpontot.

Villanykut

A legfrissebb adatok szerint legalább 5500 darab zöld rendszámos – azaz tisztán elektromos hajtású vagy villany- és benzinmotorral egyaránt ellátott, tölthető – autót használnak Magyarországon. Zömüket a fővárosban és az agglomerációban, mivel ebben a régióban van már olyan töltőhálózat, amely közel kompromisszummentessé teszi az elektromos autózást.

Az ELMŰ 39 saját közterületi töltőállomásán 250 ezer kWh áramot fogyasztottak az autósok, ez a mennyiség száz átlagos háztartás egyéves fogyasztásának felel meg. Az cég összesítése szerint Budapesten 160 olyan töltőpont működik – köz- vagy magánterületen –, amely bárki számára elérhető. Ezek közül a legtöbb az ELMŰ alá tartozik: a társaság által üzemeltetett intelligens, hálózatba kötött, okos telefonos alkalmazással működtethető töltőpontok száma meghaladja a százat. 

Az ELMŰ szerint a kutak elméleti maximuma – 39 töltőponttal, 22 kW teljesítménnyel, az év 365 napján 24 órás nonstop üzemmel számolva – 7,5 millió kWh lenne. Ennek ismeretében a tavalyi 250 ezer kWh-s fogyasztás csak 3,3 százalékos kihasználtságot jelez. A cég szerint ugyanakkor ennél árnyaltabb a kép, mert az elektromos autók egy része technikai okokból egyelőre nem tudja kihasználni a töltőkön biztosított 22 kW-os teljesítményt, és csak kisebb teljesítménnyel tölt. Ezzel együtt is maximum 10 százalékos kihasználtságról beszélhetünk .

A töltőpontok hozzáférhetősége nagyban függ az elhelyezkedésüktől. Mivel az elektromos autózás még világviszonylatban is rövid múltra tekint vissza, így az elektromos autózási szokások is formálódóban vannak. Így az elektromos töltőhálózat kiépítésénél sem lehet a folyékony üzemanyagtöltő állomások sémája szerint gondolkozni.

Nem csak külföldi tapasztalat, hogy nincs értelme a benzinkutakhoz hasonló területi elrendezésnek, mivel a töltés időigénye miatt a felhasználók nem az út melletti magányos töltőket keresik, hanem a közösségi terek-, bevásárlóközpontok-, irodaközpontok közelében lévőket. Ennek oka egyszerű: amíg ügyeiket intézik, vagy dolgoznak, azalatt töltődik az autó. A hazai infrastruktúrát is ezek alapján kell továbbfejleszteni.