Hírek

Legyünk észnél az utasbiztosítással!

2019-07-11 09:50:12

Bár többmilliós felesleges kiadást lehet megúszni az utasbiztosítások megkötésével, a külföldre utazó magyaroknak még mindig csak a fele él ezzel a lehetőséggel. Az sem mindegy milyen feltételek szerepelnek a megkötött biztosításban.

Utasbiztosatas Auto

A biztosítást kötő utazók többsége az utolsó pillanatra hagyja az utasbiztosítás megkötését, ám azt mindenképpen jó tudni, hogy az utasbiztosítások több szolgáltató esetében csak akkor érvényesek, ha az ügyfél a szerződés elfogadásának a pillanatában még Magyarországon tartózkodott.

 

68 millió forint – a lapunknak nyilatkozó biztosítási alkusz szerint ennyibe került az egyik magyarországi biztosítónak az eddigi legdrágább utasbiztosítási térítés. A rekordszámlát produkáló ügyfél Kínában szedett össze egy komoly betegséget, s az ottani orvosok néhány műtét után sem javasolták a beteg hazaszállítását. Ekkor a biztosító úgy döntött, átmenetileg átalakíttatja intenzív kórteremmé az egyik repülőgép business osztályát, s mégis hazahozza az ügyfelet, mert kiszámolta, hogy úgy is kisebbek lesznek a költségek, mintha beláthatatlan ideig kellene fizetnie a kínai kórházi ellátást. 

A 68 milliós számla természetesen nem hétköznapi, de a szakértők szerint bárhova is utazik az ember, érdemes biztosítást kötnie. S érdemes nagyon odafigyelni arra, hogy annak fényében kösse meg a szerződést, hogy melyik országba és milyen útra megy. Aki például az USA-bár készül, annak érdemes ügyelnie arra, hogy felelősségbiztosítást is kössön, hiszen az amerikai ügyvédek híresek arról, hogy az utolsó fillért is kicsikarják a különféle károkat okozó “áldozatokból.”

 

Utolsó pillanatban

A szakértők szerint az utasbiztosítást kötők túlnyomó többsége nem böngészi át a szolgáltatási táblázatot, a legtöbben az átlagos változatot kéri, s ezek is megfelelőek a külföldi orvosi- és egyéb költségek fedezésére. Ez az EU-ban 20-30 millió, az USA-ban pedig 70 millió forint körüli limitet jelent. Ez csak első ránézésre tűnik irreálisan soknak, a nyugat-európai országokban ugyanis a legegyszerűbb injekció beadása is több tízezer forintos tétel lehet. 

Az is jellemző, hogy az ügyfelek az utolsó napon, a szolgáltatásokat és árakat összehasonlító internetes oldalakon kötik meg az utasbiztosítást: 40-45 százalék azok aránya, akik az utolsó pillanatra hagyjak a kötést. 

Utasbiztositas Bringa
Jó a tervezett sporthoz is igazodó biztosítás

 

Autós ügyek

Az autóval külföldi útra indulók akkor teszik a legjobban, ha olyan biztosítást kötnek, amelyben – ha az adott márka nem nyújt ilyen szolgáltatást – benne van a segélynyújtás is. Ebben szerepel  a lerobbant, vagy balesetben megsérült jármű szervizbe szállítása, vagy a jármű hazahozatala is, ami biztosítás nélkül igen magas összeget tehet ki. Bár nem minden országban kötelező, a szakértők mégis azt javasolják, hogy az autósok vigyék magukkal a kötelező biztosítás létét igazoló „zöldkártyát” is, mivel ezzel kétséget kizáróan igazolni tudják, hogy van biztosításuk, s a dokumentumon rajta van a kötvényszám is.

A statisztikák szerint leginkább az autóval külföldre utazók kötnek utasbiztosítást, rájuk esik a megkötött szerződések 42 százaléka. Növekvőben van a biztosításkötési hajlandóság a repülővel utazók között is, kötési arányuk tavaly 37 százalékot tett ki. A piac egyébként hatalmas: tavaly több mint 15 milliárd forintot költöttek honfitársaink erre a szolgáltatásra.

 

Nem ugyanaz 

Az is fontos, hogy az európai egészségbiztosítási kártya nem váltja ki a biztosítást, a kártya azt a célt szolgálja, hogy az EU polgárai az unión belül sürgősségi ellátáshoz juthassanak. Az egészségügyi kártyával így nem lehet megfizetni a betegszállítást,  vagy a hozzátartozók kiutazását. Több tagállamban önrészt is kell fizetnie a betegnek, s akadnak olyan tagállamok, ahol az ellátást a helyszínen ki kell fizetni, s a költségeket később a honi társadalombiztosítás teríti meg, leszámítva az önrészt. 

Utasbiztositas Repulo
Repülővel utazva előnyös az olyan biztosítás kötése, amely “haza is hozza” a kint rekedt utazót

 

Nyári csúcs 

A statisztikák szerint az utasbiztosítások több mint negyven százalékát a három nyári hónapban kötik meg, a leggyakoribbak – 38 százalék – a városlátogatások, utána következnek a tengerparti nyaralások, a szerződések negyedével. 

A tengerparti utaknál arra kell figyelni, hogy érdemes olyan biztosítást kötni, amelyben benne vannak káreseményként a különféle extrém sportok, például a paragliding, vagy éppen a motorcsónak után 1húzott különféle alkalmatosságok. A tengerparti utak után a síelés következik, 12 százalékos részaránnyal. 

Az utasbiztosítások háromnegyedét hat országra – Ausztriára, Horvátországra, Görögországra, Nagy-Britanniára, Franciaországra, illetve Csehországra – kötik. Az utak átlagos hossza hét nap volt. 

 

Kizárások

Fontos tudnivaló, hogy az utasbiztosítások nem használhatóak a kiutazáskor már meglévő betegségek kezelésekor felmerülő költségek megtéríttetésére, s több biztosító nem teríti a terhességgel kapcsolatos orvosi beavatkozások díját sem. Több társaság pedig előírja, hogy – amennyiben lehetséges – az ügyfél orvosi ellátás esetén azonnal vegye fel a kapcsolatot a biztosítóval. Ennek elmaradása a térítés összegének csökkentését eredményezheti. És az is fontos, hogy az ügyfelek – ha már nem bogarásszák át a szolgáltatási táblázatot –  legalább azt nézzék meg időben, milyen dokumentumokra van szükség a kártérítési igény benyújtásához.