Bár többmilliós felesleges kiadást lehet megúszni az utasbiztosítások megkötésével, a külföldre utazó magyaroknak még mindig csak a fele él ezzel a lehetőséggel. Az sem mindegy milyen feltételek szerepelnek a megkötött biztosításban.
A biztosítást kötő utazók többsége az utolsó pillanatra hagyja az utasbiztosítás megkötését, ám azt mindenképpen jó tudni, hogy az utasbiztosítások több szolgáltató esetében csak akkor érvényesek, ha az ügyfél a szerződés elfogadásának a pillanatában még Magyarországon tartózkodott.
68 millió forint – a lapunknak nyilatkozó biztosítási alkusz szerint ennyibe került az egyik magyarországi biztosítónak az eddigi legdrágább utasbiztosítási térítés. A rekordszámlát produkáló ügyfél Kínában szedett össze egy komoly betegséget, s az ottani orvosok néhány műtét után sem javasolták a beteg hazaszállítását. Ekkor a biztosító úgy döntött, átmenetileg átalakíttatja intenzív kórteremmé az egyik repülőgép business osztályát, s mégis hazahozza az ügyfelet, mert kiszámolta, hogy úgy is kisebbek lesznek a költségek, mintha beláthatatlan ideig kellene fizetnie a kínai kórházi ellátást.
A 68 milliós számla természetesen nem hétköznapi, de a szakértők szerint bárhova is utazik az ember, érdemes biztosítást kötnie. S érdemes nagyon odafigyelni arra, hogy annak fényében kösse meg a szerződést, hogy melyik országba és milyen útra megy. Aki például az USA-bár készül, annak érdemes ügyelnie arra, hogy felelősségbiztosítást is kössön, hiszen az amerikai ügyvédek híresek arról, hogy az utolsó fillért is kicsikarják a különféle károkat okozó “áldozatokból.”
Utolsó pillanatban
A szakértők szerint az utasbiztosítást kötők túlnyomó többsége nem böngészi át a szolgáltatási táblázatot, a legtöbben az átlagos változatot kéri, s ezek is megfelelőek a külföldi orvosi- és egyéb költségek fedezésére. Ez az EU-ban 20-30 millió, az USA-ban pedig 70 millió forint körüli limitet jelent. Ez csak első ránézésre tűnik irreálisan soknak, a nyugat-európai országokban ugyanis a legegyszerűbb injekció beadása is több tízezer forintos tétel lehet.
Az is jellemző, hogy az ügyfelek az utolsó napon, a szolgáltatásokat és árakat összehasonlító internetes oldalakon kötik meg az utasbiztosítást: 40-45 százalék azok aránya, akik az utolsó pillanatra hagyjak a kötést.
Autós ügyek
Az autóval külföldi útra indulók akkor teszik a legjobban, ha olyan biztosítást kötnek, amelyben – ha az adott márka nem nyújt ilyen szolgáltatást – benne van a segélynyújtás is. Ebben szerepel a lerobbant, vagy balesetben megsérült jármű szervizbe szállítása, vagy a jármű hazahozatala is, ami biztosítás nélkül igen magas összeget tehet ki. Bár nem minden országban kötelező, a szakértők mégis azt javasolják, hogy az autósok vigyék magukkal a kötelező biztosítás létét igazoló „zöldkártyát” is, mivel ezzel kétséget kizáróan igazolni tudják, hogy van biztosításuk, s a dokumentumon rajta van a kötvényszám is.
A statisztikák szerint leginkább az autóval külföldre utazók kötnek utasbiztosítást, rájuk esik a megkötött szerződések 42 százaléka. Növekvőben van a biztosításkötési hajlandóság a repülővel utazók között is, kötési arányuk tavaly 37 százalékot tett ki. A piac egyébként hatalmas: tavaly több mint 15 milliárd forintot költöttek honfitársaink erre a szolgáltatásra.
Nem ugyanaz
Az is fontos, hogy az európai egészségbiztosítási kártya nem váltja ki a biztosítást, a kártya azt a célt szolgálja, hogy az EU polgárai az unión belül sürgősségi ellátáshoz juthassanak. Az egészségügyi kártyával így nem lehet megfizetni a betegszállítást, vagy a hozzátartozók kiutazását. Több tagállamban önrészt is kell fizetnie a betegnek, s akadnak olyan tagállamok, ahol az ellátást a helyszínen ki kell fizetni, s a költségeket később a honi társadalombiztosítás teríti meg, leszámítva az önrészt.
Nyári csúcs
A statisztikák szerint az utasbiztosítások több mint negyven százalékát a három nyári hónapban kötik meg, a leggyakoribbak – 38 százalék – a városlátogatások, utána következnek a tengerparti nyaralások, a szerződések negyedével.
A tengerparti utaknál arra kell figyelni, hogy érdemes olyan biztosítást kötni, amelyben benne vannak káreseményként a különféle extrém sportok, például a paragliding, vagy éppen a motorcsónak után 1húzott különféle alkalmatosságok. A tengerparti utak után a síelés következik, 12 százalékos részaránnyal.
Az utasbiztosítások háromnegyedét hat országra – Ausztriára, Horvátországra, Görögországra, Nagy-Britanniára, Franciaországra, illetve Csehországra – kötik. Az utak átlagos hossza hét nap volt.
Kizárások
Fontos tudnivaló, hogy az utasbiztosítások nem használhatóak a kiutazáskor már meglévő betegségek kezelésekor felmerülő költségek megtéríttetésére, s több biztosító nem teríti a terhességgel kapcsolatos orvosi beavatkozások díját sem. Több társaság pedig előírja, hogy – amennyiben lehetséges – az ügyfél orvosi ellátás esetén azonnal vegye fel a kapcsolatot a biztosítóval. Ennek elmaradása a térítés összegének csökkentését eredményezheti. És az is fontos, hogy az ügyfelek – ha már nem bogarásszák át a szolgáltatási táblázatot – legalább azt nézzék meg időben, milyen dokumentumokra van szükség a kártérítési igény benyújtásához.
Némi visszaesés történt az újautó-eladásban
Márciusban csökkent az eladott új autók száma az Európai Unióban.
Némi visszaesés történt az újautó-eladásban
Márciusban csökkent az eladott új autók száma az Európai Unióban.
Jó sok a munka az M0 körgyűrűn
Továbbra is torlódásokra kell számítani az M0 körgyűrűn az arra közlekedőknek.
Jó sok a munka az M0 körgyűrűn
Továbbra is torlódásokra kell számítani az M0 körgyűrűn az arra közlekedőknek.
Hétvégi fővárosi forgalomkorlátozások
Szombaton délután forgalomkorlátozás lesz Budapesten kerékpáros felvonulás miatt.
Hétvégi fővárosi forgalomkorlátozások
Szombaton délután forgalomkorlátozás lesz Budapesten kerékpáros felvonulás miatt.
Javult Debrecen környékének a közlekedése
Átadták a 33. számú főút 2x2 sávra bővített újabb szakaszát.
Javult Debrecen környékének a közlekedése
Átadták a 33. számú főút 2x2 sávra bővített újabb szakaszát.
Kötelező biztosítás robogókra
FBAMSZ: a segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni.
Kötelező biztosítás robogókra
FBAMSZ: a segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni.
Bővítik a töltő-hálózatot
Elektromos töltők telepítéséhez újabb támogatást kapott az MVM Mobiliti.
Bővítik a töltő-hálózatot
Elektromos töltők telepítéséhez újabb támogatást kapott az MVM Mobiliti.
Melyik a legjobb?
Itthon ismét keresik az év körforgalmát – vajon egy angol körforgalom nyerhetne?
Melyik a legjobb?
Itthon ismét keresik az év körforgalmát – vajon egy angol körforgalom nyerhetne?
Veszélyes vasút
Idén már tizenöt emberéletet követelt a figyelmetlenség és a szabályok megszegése: hívta fel a figyelmet a MÁV.
Veszélyes vasút
Idén már tizenöt emberéletet követelt a figyelmetlenség és a szabályok megszegése: hívta fel a figyelmet a MÁV.