Hírek

Így bírjuk ki a hőséget az autóban!

2019-06-09 10:14:22

A nyár megérkezett, a kánikulában pedig a szokásosnál is jobban fenyeget a kiszáradás veszélye. Megutatjuk mire kell figyelni, hogy ne a volán mögötti rosszullét tegye tönkre a napot, vagy a családi nyaralást!

Hoseg A Kocsiban 1

A kiszáradás, azaz dehidratáció lényegében bárkit érinthet, a nyári időszakban pedig különösen veszélyes lehet. „A megfelelő folyadékellátottság fontos eleme az egészség megőrzésének, hiszen minden sejtünk felépítéséhez és minden szervünk normál működéséhez hozzájárul. Szerepe van a vérnyomás szabályozásában, a salakanyagok kiválasztásában és eltávolításában, továbbá kiemelkedő jelentősége van a testhőmérséklet szabályozásában.” – világosított fel Erdélyi-Sipos Alíz dietetikus, táplálkozástudományi szakember. Nyáron az emberi test nagy mennyiségű folyadékot igényel, mindezt pedig hamarabb el is veszíti az intenzív párologtatás és az izzadás által. Ha nem jut elég folyadék a szervezetbe, az könnyen vezethet kiszáradáshoz.

Erdelyi Sipos Aliz Dietetikus
Erdélyi-Sipos Alíz dietetikus

„Minél nagyobb testtömeggel rendelkezünk, annál több folyadékra van szükségünk, így a túlsúllyal és elhízással küzdőknek fokozottabban kell ügyelniük a vízpótlásra. A legjobb a tudatos, kiegyensúlyozott folyadékfogyasztás, így még a szomjúságérzet kialakulása előtt megelőzhető a probléma, de ha már szomjasnak érezzük magunkat, feltétlenül igyunk. Nem szabad elnyomni az érzést, és elodázni, halogatni az ivást. Ha nehezen megy a folyadékbevitel, figyeljünk arra, hogy minden étkezésnél igyunk és legyen mellettünk kulacs vagy vizes palack, amiből könnyebben tudunk inni, szinte bármilyen helyzetben. Az új hazai táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR® napi 8 pohár folyadékot javasol, amiből 5 pohár víz legyen. Ehhez jön még az ételekkel, levesekkel, magas víztartalmú zöldségekkel bevitt folyadék is.” – magyarázta a szakértő, mire kell figyelni a kiszáradást elkerülendő.

A családok nyáron gyakran vállalnak több száz kilométernyi utat, hosszú órákat az autópályán. A sofőrök ilyenkor sietnek, mindenki a lehető leghamarabb szeretne megérkezni, ezért hajlamosak kihagyni a pihenőket, még akkor is, ha kimerültnek, vagy szomjasnak érzik magukat. Érhető módon senki sem vágyik arra, hogy egy betegség vagy rosszullét szakítsa félbe a nyaralását, ezért érdemes észben tartani Erdélyi-Sipos Alíz tanácsait: „a fáradékonyságon túl éberségünk is csökkenhet a dehidratáltság következtében, így ha autóval utazunk, tegyünk a csomagtartóba hosszabb útra elegendő tartalék ivóvizet, és mindig legyen mellettünk is egy-egy palackkal. Az ivóvíz és az ásványvíz a legjobb folyadékforrás, de facsarhatunk bele kevés gyümölcslevet, citromot is. Ha rövid távokat teszünk meg, kössük a vízivást minden be vagy kiszálláshoz. Érdemes gyümölcsöt is csomagolni, hiszen üdítő hatásuk mellett jelentős víztartalommal is rendelkeznek. Azoknak, akiknek nincs lehetőségük légkondicionált autóban utazni, meleg évszakokban negyed óránként javasolt vizet kortyolgatniuk.”

A felnőtt emberi szervezet 60%-a víz, amelyből már 1-2%-os veszteség már a kiszáradás tüneteit produkálhatja – magyarázta a szakember – fejfájás, fáradtság vagy az állóképesség, koncentrációképesség csökkenése, izomgörcsök, szapora légzés, szívdobogás érzet akár nyugtalanság, zavartság esetén gyanakodni lehet kiszáradásra. ” Tehát, ha valaki vezetés közben észreveszi a fenti tüneteket saját magán, esetleg egy utasán, akkor ajánlatos beiktatni egy rövid megállót – lehetőleg hűvös, árnyékos helyen – és fogyasztani valamilyen hideg frissítőt. A kisgyerekekre érdemes fokozottan odafigyelni, ők ugyanis sok esetben észre sem veszik, hogy szomjasak, a legkisebbek pedig jelezni sem tudnak ezzel kapcsolatban!