Hírek

Halálos baleset nélkül telt a hétvége

2019-11-25 14:12:17

A múlt hétvégén végre nem történt halálos baleset. A hét első négy napján viszont kilenc balesetben kilencen vesztették az életüket, köztük egy három éves kislány.

Többen Megsérültek Egy Pest Megyei Balesetben

A november 22-vel kezdődő héten már észrevehető a forgalom téliesedése. Halálos motorkerékpár baleset már nem történt, a tartósan 10 fok alatti nappali hőmérséklet nem csábítja a motorosokat az utakra. A csendes hétvége pedig már jelzi, hogy az emberek többsége az országjárás helyett a helyi bevásárlóközpontokban tölti az idejét a dobpergéssel meghirdetett vásárlási akciók kihasználására, ami része az otthoni téli felkészülésnek. A gumiszerelő szakműhelyek jelzése szerint az állandó ügyfeleik java lepörgette a téligumi felszerelést, tehát már nagyobb arányban járnak az útjainkon átszerelt téli garniturával autók, a gumisok véleménye szerint még egy nagy roham az első hó leesésével várható.

A forgalom átrendeződése a balesetek résztvevőinek, valamint a jellegének a megváltozását is elhozta. Igen figyelemfelkeltő, hogy a kilenc halálos balesetből hat a rosszul kivitelezett előzéshez, illetve a szembejövő forgalmi sávba való áttéréshez köthető. Az első ilyen eset november 18-án Kisújszállás közelében, országúton történt. Fiatal, 18 éves sofőr tért át a szembejövő sávba, ahol külföldi kamionnal ütközött. A személyautót vezető fiatalember a helyszínem meghalt. Az eset okát még vizsgálják, a sofőr nem előzött, így feltételezhetően vagy elvesztette az uralmát a jármű felett, vagy másra figyelt, ami miatt nem vette észre a sávelhagyást.

A következő hasonló jellegű baleset november 19-én, szintén országúton, Kétsoprony közelében történt. Itt teherautó hagyta el a menetirány szerinti sávot, és ütközött a szabályosan érkező személyautóval. Az utóbbi 62 éves sofőrje hunyt el a balesetben.

November 20-án tragikus baleset történt Csobánka lakott területén kívül. 27 éves női sofőr előzött, majd az előzést követően elvesztette az uralmát a jármű felett, megcsúszott és a szemből érkező személyautóval ütközött. Az eddigi vizsgálati adatok szerint a balesetet okozó autójában utazó 3 éves kislány a kórházba szállítást követően az orvosi erőfeszítések ellenére elhunyt.

Csütörtökön, november 21-én három halálos baleset is történt, mindhárom az elrontott előzéshez köthető. Bakonypéterd közelében 51 éves nő kezdett személyautóval teherautó előzésébe, közben észrevette, hogy szemből is jönnek, ezért gyorsított, hogy mielőbb befejezhesse a manővert. A kocsiját túl korán vezette vissza a menetirány szerinti forgalmi sávba, emiatt a teherautóval érintőlegesen ütközött, majd ennek hatására elvesztette az uralmát a jármű felett, lesodródott az útról és fának ütközött. A balesetben életét vesztette.

A másik csütörtöki előzéses baleset Mernye közelében történt, országúton, reggel. 28 éves férfi nem tudta befejezni az elkezdett előzést és frontálisan ütközött a szemből érkező személyautóval, amely az ütközés hatására nekicsapódott a mögötte haladó teherautónak. Az előzést végző autó sofőrje a helyszínen meghalt. A harmadik csütörtöki előzés közben történt baleset Devecser mellett, a 8-as számú főúton történt. Egy 36 éves férfi vezette autó ütközött frontálisan a szemből szabályosan érkező teherautóval. A személyautó sofőrje a helyszínen meghalt.

Halálos Baleset Történt A 44 Es Főúton Békéscsabánál
Halálos baleset a 44es főúton

Az előzéshez köthető balesetsorozat felhívja a figyelmet arra, hogy az előzés a legveszélyesebb közúti manőverek egyike, így nagy figyelemmel kell végrehajtani. Az elrontott előzésnek, mivel rendszerint nagy sebességgel történik, gyakorta lesz súlyos, vagy tragikus a következménye. Előzés előtt meg kell róla győződni, hogy szabad-e előzni az adott útszakaszon. Ha igen a következő lépés meggyőződni róla, hogy belátható-e a szembe jövő-, előzésre igénybe venni kívánt útpálya. Nincs rajta ív, ellátni-e a megelőzni szándékozott autó mellett. Ha jól látni, akkor meg kell róla győződni, hogy szabad-e a sáv: nincs szemből érkező forgalom (akár nehezen észrevehető kerékpáros), nincs úttorkolat, gyalogosátkelőhely, járművektől elzárt terület, út szélén, az út szélességét korlátozó parkoló jármű, vagy útépítő tevékenység.

Mérlegelni kell, hogy az adott haladási sebesség mellett, a belátható szabad útszakaszon a vezetett jármű képes-e felgyorsulni arra a biztonságos sebességre, amellyel az előzés gyorsan és szabályosan végrehajtható. Bár a KRESZ nem tér ki rá, de az utak állapotát is figyelembe kell venni előzéskor, gondolunk itt a vályúsodásra, amely képes megvezetni a jármű kerekét, ezért kis vezetési rutinnal, illetve nedves, csúszós úton jobb az ilyen rossz úton mellőzni a nagy sebességű előzést (kerékpárost, mezőgazdasági gép előzéséhez nem szükséges nagy sebesség).

Ha minden tiszta, és vállalható az előzés, akkor meg kell győződni róla, hogy hátulról nem kezdett-e valaki előzésbe, mert akkor a már előző autóé az elsőbbség. Ha ez is rendben van, akkor működtetni kell az irányjelzőt: ez nagyon fontos, és rendszeresen nem teszik meg az autósok. Hiszen ezzel jelzi az előző autó a szándékát a megelőzendőnek, a mögöttes forgalomnak, és az érkezőknek is, hiszen az indexet végig az előzés folyamán működtetni kell. Így a szemből jövő is előbb felfogja a szituációt, ha kell lassíthat, ezzel is segítve az előzés biztonságos befejezését.

Az előzést dinamikusan kell végrehajtani. Olyan sebességfokozatban, amelyben az adott sebesség mellett a legjobb az adott autó gyorsítóképessége. Hiszen az előzés közben lehetnek nem várt események: például a szemből érkező a vártnál gyorsabban közeledik. A gyorsítóképesség megőrzésével reakcióképesebb az előző sofőr. Sőt lassítani is könnyebben tud, erősebb motorfékhatással, ha az előzés megszakítása és a visszasorolás mellett dönt. És nem szégyen félbehagyni az előzést, ha váratlan körülmény lép fel, ami kétségessé teszi az előzés biztonságos befejezését! A végigvitt előzéskor is törekedni kell rá, hogy a manőver a lehető leggyorsabban történjen meg, tehát kis sebességkülönbséggel az előző jobban teszi, ha megmarad az előzni szándékozott mögött.

Az előző autót nehezedő helyzetben a megelőzött és a szemből érkező autók is tudják segíteni. Ilyen esetekben nincs helye az érzelmi reakcióknak, a legfontosabb, hogy mindenki folytathassa az útját. Normál előzéskor a megelőzött tartsa az addigi tempóját, hiszen az előző ehhez képest mérte fel, hogy mit kell tennie. A lassítás és a gyorsítás is megzavarhatja. Az indokolatlan gyorsítás egyenértékű az előző veszélyeztetésével. Csak akkor lassítson, ha az előző autó nem tudná biztonságosan befejezni az előzést, mert valamely tényezőt rosszul mérte fel. Ekkor a lassítás, a lejjebb húzódás is segít elkerülni a baleseti helyzetet.

A szemből érkezők hasonlóképpen cselekedjenek, ha épp gyorshajtanak, akkor lassítsanak a megengedett sebességre, mert az úton lévők a szabályokat betartó egyéb közlekedőkre számítanak, így az előzést végző autó sofőrje is azzal számol. Szabályosan közlekedve tartsák a menetsebességüket, de amint bizonytalannak látják az előzés befejezését lassítsanak és/vagy húzódjanak lejjebb az út jellegétől függően. Könnyebb elvenni a gázt, mint akár vétlenként is balesetet szenvedni.

Van több olyan tényező, amit az előző, a megelőzött és a szembe jövő is jó, ha észben tart. Az előzőnek kocsisor előzésekor számolnia kell azzal, hogy az előzést követő besorolásnál újra fel kell vennie az addigi haladási tempót, tehát idő és hely kell a fékezésre, besorolásra. A kocsisorban haladóknak megfelelő térközöket, követési távolságokat kell tartaniuk. Gyakori előzési hiba, hogy már manőver közben veszi észre az előző, hogy nem egy-, vagy két kocsit ért utol, hanem egy oszlopot. Ekkor azonnal mérlegelni kell, hogy az adott körülmények között miképp fejezhető be biztonságosan az előzés, hiszen a további gyorsítással nem feltétlenül garantált a szabad útszakaszon a sor előzésének sikeres befejezése, és megemelt sebeséggel nehezebbé válik a visszasorolás is a sorba.

Szintén hiba a „csapatban” előzés. Tehát valaki előz, és mögötte újabb autók csatlakoznak az előzőhöz. A hátrébb jövők nem biztos, hogy megfelelően látnak előre, nem lehetnek biztosak a szembe jövő sáv üres voltában. Ilyen „csapat” előzésre a szemből érkezőknek is számítaniuk kell, tehát lehet, hogy a szemből érkező előző autó biztonságosan befejezi ugyan a manővert a találkozási pontig, viszont mögötte ott a következő előző autó. Ilyen szituáció rendszerint lassú járművek előzésekor, vagy kikerülésekor szokott előfordulni. Tehát figyeljenek nagyon előzéskor, használják az indexet, és a fejüket! Kétséges esetben jobb végigcammogni pár kilométert, mint baleset részesévé válni, hiszen a fenti esetek mutatják, milyen tragédiák történhetnek.

Visszatérve a statisztikához, az előzéses esetek mellett más is történt. Pécsett november 18-án kijelölt gyalogosátkelőhelyen hajnalban, tehát még rossz látási viszonyok között ütöttek el gyalogost, aki belehalt a sérüléseibe. November 20-án Bőcs lakott területén 46 éves nő sodort el 63 éves kerékpáros nőt, az utóbbi belehalt a sérüléseibe. Az autós segítségnyújtás nélkül elhajtott, a rendőrök a reggeli balesetet követően délután azonosították és állították elő.

A heti szokatlan baleset november 19-én az M7-es autópályán Székesfehérvár térségében történt. Itt egy, a külső forgalmi sávban, egy 88 éves férfi által vezetett, de álló autóba rohant bele hátulról egy kamion. A személyautó az ütközés erejétől megpördült és az árokba csapódott, vezetője a helyszínen meghalt.

Összesítve az év eddigi baleseti eseményeit a múlt héten 1370 balesetről van tudomása a rendőrségnek. A kilenc halálos esettel az 453-ra nőtt az ilyen esetek száma (tavaly ugyanezen időszakban 502 halálos baleset történt), az elhunytak száma 523-ra nőtt (tavalyi érték 561). Az évben eddig 141 személyautóvezető (tavaly 156), 19 teherautósofőr (tavaly ugyanennyi), 53 motorkerékpáros (tavaly 40), 3 segédmotorkerékpáros (tavaly 11), 42 kerékpáros (tavaly 39), 86 gyalogos (tavaly 120), 108 utas (tavaly 110), 12 gyermek (tavaly 5) és további 2 (tavaly 3), a felsorolt kategóriákba be nem sorolható közlekedési résztvevő vesztette életét a közútjainkon.