Hírek

Elindult a ZEBRA TERV!

2019-05-14 16:49:58

Nem szafarira hív az ORFK-OBB, hanem a gyalogosbalesetekre szeretné felhívni a figyelmet. Túl sok történik és sajnos nagyon sokszor pont a gyalogosok követik el a balesethez vezető hibát! Öt napon át számíthatnak a közlekedők fokozott közúti ellenőrzésekre.

Zebrakép

Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsága Zebra terv néven indította el a gyalogosbalesetek elkerülését célzó kampányát, amely május 14-től 19-ig fut. Az akció célja, hogy a közlekedés legvédtelenebb résztvevőire, a gyalogosokra hívja fel a figyelmet. Ennek keretében Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 2019. május 14-e és 17-e között valamennyi városban a gyalogos-átkelőhelyek környékén kiemelt rendőri jelenlétre számíthatnak az arra közlekedők.

A közlekedésben résztvevőknek érdemes megfontolni az alábbi tanácsokat:

– A gyalogosok, amennyiben a közelben kijelölt gyalogos-átkelőhely van, azon haladjanak át az úttesten!

– Mielőtt az úttestre lépnek, mindig győződjenek meg arról, hogy biztonságosan át tudnak-e kelni az úton anélkül, hogy veszélyhelyzetbe kerülnének!

– A járművek vezetői fokozott óvatossággal közelítsék meg a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek környékét!

– Próbáljanak szemkontaktust felvenni az úttesten átkelni szándékozó gyalogossal annak érdekében, hogy ne alakuljon ki balesetveszélyes helyzet!

Az előzetes adatok alapján az idei évben 2019. május 12-ig 35 gyalogos vesztette életét közúti közlekedési balesetben. Évente átlagosan 2500 gyalogost ütnek el Magyarországon, akik közül 150 ember életét veszti. A balesetek közel 40 százalékát a járókelők okozzák, és közülük hetvenen meghalnak.

A járdán lehajtott fejjel okostelefont figyelő, fülhallgatóval zenét hallgató gyalogosok képe mindenki számára ismerős. Ők a közlekedés zombijai, akik tudomást sem vesznek a körülöttük lévő világról, nekiütköznek a többi gyalogosnak, esetleg körültekintés nélkül lépnek le a járdáról.A gyalogosok által okozott baleseteken belül vezető helyen áll a vigyázatlan hirtelen lelépés az úttestre, ez évente több mint 400 balesetet eredményez. Emellett második leggyakoribb ok a tilos jelzésen, illetve a tiltott helyen való áthaladás, amely nagyságrendileg évente 200 balesetet jelent.

A gyalogosok sokszor figyelmen kívül hagyják azt a tényt, hogy a KRESZ szabályai rájuk is vonatkoznak. Sokan nem veszik számításba, hogy – bár a zebránál a gyalogosok elsőbbséget élveznek – műszaki- vagy forgalmi okból előfordulhat, hogy az úton haladó jármű nem képes megadni számukra az elsőbbséget. Valamint az elsőbbség nem azt jelenti, hogy váratlanul, akár féktávolságon belül leléphet a gyalogos az úttestre, hiszen előbb meg kell győződnie róla, hogy a közeledő jármű vezetője képes az elsőbbsége biztosítására.

A gyalogosok nagy kockázatnak vannak kitéve, ha korlátozottak a látási viszonyok. A csapadéktól csillogó útburkolat, a szemből érkező járművek fényszórói, valamint a csapadékos időben működő ablaktörlők is nehezebbé teszik a gyalogosok jelenlétének észlelését. A veszélyhez hozzájárul, ha sötét ruházatban közlekednek, és lakott területen kívül nem viselnek láthatósági mellényt, ezáltal szinte teljesen beleolvadnak a környezetbe. A gyakoribb gyalogos elütésekhez hozzájárul továbbá az is, hogy nedves útburkolaton a járművek fékútja – s ezáltal, a féktávolság – megnő, és ez jelentősen növeli a balesetek bekövetkezésének kockázatát.

Az autósok fokozott óvatossággal és figyelemmel, alacsonyabb sebességgel közelítsék meg az olyan helyeket, ahol gyalogosok hirtelen megjelenésére lehet számítani – legyen szó gyalogos-átkelőhelyről, busz- vagy villamos-megállóhelyről. A közlekedés résztvevőinek jobban oda kell figyelniük egymásra… hogy mindenki hazaérjen!