2019.04.17, 16:44
A mobil nem a haverod!

Mindenütt magunknál tartjuk és használni akarjuk a mobileszközeinket! Pedig van ahol nagyon nem kéne, ilyen hely az autó vezetőülése! Az ORFK-OBB és az Aegon közös akciója arról, hogy miért ne!

Tízből négyen használják az okostelefonjukat vezetés közben, közülük pedig minden ötödik ember üzeneteket és közösségi médiás bejegyzéseket is szokott írni az autóban – többek közt ez derül ki az Aegon felméréséből. A kutatás szerint a sofőrök pontosan nem tudják mit tilos és mit szabad az autóban. A vezetés közbeni mobilhasználat sokakat veszélyeztető jelenség, gyakorlatilag a 21. század ittas vezetése. Az autóban történő szabad kézi mobilozás- és okoseszköz-használat visszaszorításáért az Aegon biztosító és az ORFK figyelemfelhívó kampánysorozatot indított ismeretterjesztő videókkal és VR-technológiával.

A közvélemény kutatás során a megkérdezettek közül – saját bevallásuk szerint – tízből négyen rendszeresen használnak mobilt vezetés közben és tízből nyolcan ismernek olyan sofőrt, aki kézben tartva rendszeresen használja a telefonját a volán mögött. A jelenség a megkérdezett nők egyharmadára, míg a férfiak felére jellemző, és a városban élők között gyakoribb, mint a kistelepülésen élők körében. A kocsiban a vezetés közben kézben telefont használók közül minden ötödik ember üzenetet- vagy emailt ír, néz valamit a képernyőn, vagy posztol egy közösségi oldalra. A döntő többségük telefonál (78%) és navigációs alkalmazást használ (59%). Az üzenetküldés és a közösségimédia-használat kiemelkedő gyakorisággal fordul elő a 18-39 éves korosztályban, míg a vezetés közbeni emailezés a 30-39 évesekre jellemző, elsősorban azokra, akik vidéki városokban élnek.

Kutatas Resize
Vezetés közbeni mobilozás felmérés eredményei

Lelkiismeret-furdalást okoz, mégis nyomkodjuk

A vezetés közbeni telefonhasználat kapcsán a magyarok nem tudják pontosan, mit engednek meg a hatályos jogszabályok. A megkérdezettek fele szerint például csupán a kézben tartott telefonon való beszélgetés tilos, pedig a törvény szerint járművezetés közben semmi olyat nem szabad a telefonnal tenni, amihez a sofőrnek a kezébe kell vennie azt.
Bár a válaszadók kétharmada szerint veszélyes mobilt használni vezetés közben, 24 százalékuk szerint a helyzettől függ, valóban kockázatos-e. Vagyis összességében kilencven százalékot is meghaladja azoknak a száma, akik tisztában vannak a vezetés közbeni telefonozás veszélyeivel, de még így is a megkérdezettek csupán 7 százaléka állítja, nem tartja egyértelműen veszélyesnek, ha vezetés közben nyomkodja a mobilját. Igaz – a felmérés szerint – csaknem mindenkinek (több, mint 90 százalékuknak) lelkiismeret-furdalást okoz a vezetés közbeni telefonhasználat.
Métereket autózhatunk vakon
Az Aegon és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a kutatás tapasztalatai alapján figyelemfelhívó és edukációs kampányt indít annak érdekében, hogy a vezetés közbeni mobil használat visszaszoruljon.

– Az okostelefon hasznos segítőtársa a modern embernek, de veszélyforrás, ha vezetés közben használjuk. Az autópályán 130 kilométeres sebességgel haladó autó 36 métert tesz meg egyetlen másodperc alatt, a városi közlekedés tempójában 14 métert – vagyis ennyit vezetünk vakon, ha a telefonra figyelünk, és ez az a távolság, ameddig nem tudunk reagálni a forgalmi helyzetekre. Az Aegon biztosító felelős piaci szereplőként nagy energiát fordít arra, hogy felhívja az autósok figyelmét a vezetés közbeni mobilhasználat veszélyeire. Mindannyiunk érdeke, hogy a sofőrök magukra és egymásra is vigyázzanak, és biztonságban odaérjenek úticéljukra – mondja az Aegon Magyarország Általános Biztosító Zrt. vezérigazgató-helyettese, Szombat Tamás.

Vakon Vezetes Resize
Vezetési kockázat

– A kézben tartott mobiltelefon járművezetés közbeni használata Európa valamennyi országában jogellenes cselekménynek számít. A jogellenes telefonhasználat a leggyakoribb közúti szabályszegések közé tartozik, és a legveszélyesebb kihágások egyike, amely bizonyos esetekben egy lapon említhető az ittas vezetés veszélyeivel. A lakosság nagy része az ittas vezetést elítéli, és az a célunk, hogy ezt elérjük a vezetés közbeni mobilhasználattal is – mondja Óberling József rendőr ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője.

Aegon Obb 3
Óbering József r. ezredes

– Az okostelefon-használat a modern ember függősége. Nem klinikai értelemben vett függőség, hanem olyan jelenség, amely minden ember életébe szervesen beépült. Ám még ez sem lehet ok arra, hogy vezetés közben cseteljünk, üzenjünk, vagy közösségi média-bejegyzéseket tegyünk közzé – hangsúlyozza Demetrovics Zsolt pszichológus.
– A fiatal generáció életének természetes része, hogy bárhol, bármikor megír egy üzenetet az okostelefonján. Ez az a korosztály, ahol néhány rövid szót bepötyögni rutin műveletnek tűnik, és pont ez a rutin adhat egy téves biztonságérzetet. Ezért is fontos a folyamatos figyelemfelhívás, az edukáció – mondta a kutatás kapcsán R. Csekeő Borbála pszichológus, a Kék-Vonal Alapítvány szakmai vezetője.

A kocsiban a telód nem a haverod

A kocsiban a telefonod nem a barátod, megöl ha nem vigyázol….!

Közzétette: Baleset-megelőzés – 2019. április 17., szerda

Videók, cikkek, VR, roadshow

Az Aegon és az ORFK-OBB közös kampányában online videókkal, edukációs tartalmakkal és szórólapokkal hívják fel a figyelmet a jelenség veszélyeire. A kampány minden tartalmi eleme megjelenik a karmegelozes.hu oldalon is.
Mivel a fiatal korosztály – amely különösen veszélyeztetett a jelenségben – jelentős online videófogyasztó, ezért az Aegon biztosító rövid videókat készített, amelyek humorral és tanulságokkal próbálnak meggyőzően érvelni. A videók elkészítésében két, a fiatalok által kedvelt humorista, Kovács András Péter és Janklovics Péter játssza el, hogy az okostelefon-használat milyen zavaró tud lenni vezetés közben. A videókat a közösségi médiában és az országos médiában is terjeszti az Aegon.

Aegon Obb 2
Kovács András Péter a videók főszereplője

A felvilágosító akció további része egy speciális virtuális valóság (VR) alkalmazás, amely azt mutatja meg, mennyiféle veszélyt képtelen elhárítani az ember, ha vezetés közben az okostelefonját is nyomogatja. A figyelemfelhívó VR-játékot az Aegon és az ORFK-OBB országos roadshow-ra viszi, hogy minél többen megismerhessék a vezetés közbeni telefonhasználat valós veszélyeit.

Aegon Obb 1
Virtuális valóság

Kamionstop megszakításokkal

A húsvéti hétvégén módosul a nehézgépjárművek forgalomkorlátozása.

...
2024.03.28. 19:11

Kamionstop megszakításokkal

A húsvéti hétvégén módosul a nehézgépjárművek forgalomkorlátozása.

Erős torlódások lesznek az Árpád hídnál

Budapesten várhatóan az idén elkezdődik a Flórián téri felüljárók felújítása.

...
2024.03.28. 08:10

Erős torlódások lesznek az Árpád hídnál

Budapesten várhatóan az idén elkezdődik a Flórián téri felüljárók felújítása.

Súlyos buszbaleset Németországban

Öten meghaltak Lipcse közelében, amikor egy Flixbus árokba hajtott, és felborult.

...
2024.03.27. 15:22

Súlyos buszbaleset Németországban

Öten meghaltak Lipcse közelében, amikor egy Flixbus árokba hajtott, és felborult.

Magyar kapás az osztrákoknál

Megfogták az első magyar extrém gyorshajtót Ausztriában.

...
2024.03.27. 12:36

Magyar kapás az osztrákoknál

Megfogták az első magyar extrém gyorshajtót Ausztriában.

A hétvégén már sokan bringáztak

Az elmúlt hosszú hétvégén sokan vették elő a kerékpárokat, és így lesz ez a húsvéti időszakban is.

...
2024.03.27. 07:12

A hétvégén már sokan bringáztak

Az elmúlt hosszú hétvégén sokan vették elő a kerékpárokat, és így lesz ez a húsvéti időszakban is.

Útdíjkalkulátor buszoknak

Elérhető a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) hivatalos útdíjkalkulátora a 3,5 tonna feletti autóbuszok üzemeltetői számára.

...
2024.03.26. 10:04

Útdíjkalkulátor buszoknak

Elérhető a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) hivatalos útdíjkalkulátora a 3,5 tonna feletti autóbuszok üzemeltetői számára.

Hidegfronti hatás Németországban

Ketten meghaltak egy tömegbalesetben Németországban.

...
2024.03.26. 07:26

Hidegfronti hatás Németországban

Ketten meghaltak egy tömegbalesetben Németországban.

Dugóígéret kedd-szerdára

Útjavítási munka miatt forgalomkorlátozás lesz az M1-M7 bevezető szakaszán.

...
2024.03.25. 09:48

Dugóígéret kedd-szerdára

Útjavítási munka miatt forgalomkorlátozás lesz az M1-M7 bevezető szakaszán.