Baleset-megelőzés

Kompon nem érkezhet részeg sofőr Svédországba

2020-01-27 16:41:54

Svédország automatikusan működő alkoholszonda-kapukat állít fel a kikötőiben, hogy kiszűrje az kompokról ittasan érkező teherautósofőröket. De, ha van kapacitás a személyautókat is ellenőrzik.

Alkoholkapu1

Svédország komoly harcot folytat az ittas vezetés ellen. Az ittas vezetésen ért sofőrök számára Európában az elsők között vezettek be 2 éves rehabilitásiós programokat, amely az önként vállalt alkoholszondás indításgátló alkalmazása esetén egy év időtartamra mérsékelhető. Az alkoholszondás indításgátlókat a svéd kormányzati járművek 75 százalékába is beszerelték, és a mai napig jó 80 000 haszonjárműben alkalmazzák – többek között az iskolabuszokban.

Mégis, a 2012-es adatok szerint a svéd halálos balesetek egynegyedét még mindig az ittas sofőrök okozták. A felmérések szerint azonban nem csupán a svéd italozó sofőrökkel kell a hatóságoknak megbirkózniuk, hanem az országba kompon érkező autósokkal is. Ugyanis a kompokon rendkívül kedvező áron lehet szeszes italt vásárolni, ami még az amúgy nem részeges embereket is fogyasztásra csábítja.

Így gyakorta gurultak és gurulnak svéd földre autóikkal ittasan a sofőrök. Az egyik legnagyobb port felvert ilyen ittasan okozott baleset, sajnos pont Magyarországhoz köthető. 2004-ben egy magyar kamionsofőr okozott 5 halálos áldozattal járó közúti balesetet, amikor részegen elvétette az autópályalehajtót, ezért megfordult a pályán és szembe haladt a forgalommal.

Évente 3 millió jármű érkezik komppal Svédországba, ezek ellenőrzéséhez fejlesztettek ki egy tesztkapu rendszert. Kísérletképpen a 2013-ban a göteborgi kikötőbe telepítették az alkoholszonda kapukat, amelyek automatikusan működő légalkoholmérők. Olyanok, mint egy fizetőkapu, a sofőrök behajtanak, megfújják a szondát, és ha minden rendben, akkor a sorompó nyílik és a svéd utakra gurulhatnak. A rendszer központja a kikötőtől 200 km-re található, ahol a diszpécserek figyelik a kapukat és segítik a sofőröket hét nyelven beszélve – svéd, angol, német, francia, orosz, lengyel, litván.

Göteborgba elsősorban a németországi Kiel-ből érkeznek a kompok. 2013 első félévében csak terherautók sofőrjeit szondázták – az alkoholellenőrzésről a kompokon tájékoztatókat helyeztek ki. Így is az első félévben ellenőrzött 1900 sofőrből 20 volt alkoholos befolyásoltság alatt. A következő félévben bővítették a kapuk számát, és 6451 teherautósofőrt ellenőriztek, közülük már csak 3 volt ittas a „partraszálláskor”. Mikor volt rá lehetőség, azaz a teherautók és buszok nem foglaltak el minden alkoholteszter-kaput, akkor személyautókat is ellenőriztek. A második félévben 2294 személyautó gurult át a kapukon, hét sofőr volt ittas.

A tapasztalatok alapján eldöntötték a rendszer bővítését, és bevezetését más helyszíneken is. 2014-ben hat kapuval állították üzembe a stockholmi kikötő ellenőrző rendszerét: ide elsősorban Oroszországból és a balti államokból érkeznek a kompok. Majd tavaly decemberben bejelentették, hogy kiépítik az összes svéd kikötőben az alkoholkapus rendszereket. A kapuk használata az automatikus rendszer miatt gyors, autónként, ha mindent helyesen értelmez a sofőr kb. fél perc alatt túl lehet rajta esni – ebből 20 mp a rendszer mintaelemzése.