Baleset-megelőzés

Élenjáró skandinávok

2020-03-01 19:36:57

Tavaly se Helsinkiben, se Osloban nem vesztette életét gyalogos vagy kerékpáros közúti balesetben. A városvezetők elmondták mit tettek ezért.

Oslo Helsinki Zero

Norvégia és Finnország fővárosában sem történt tavaly halálos kimenetelű gyalogos és kerékpáros baleset. Sőt Norvégiában újabb eredményként tavaly nem volt a közúti baleseteknek gyermek áldozata sem (0-15 éves kor között).  Az ETSC legfrissebb jelentése szerint Norvégiában volt a legalacsonyabb a közúti balesetek halálos áldozatainak a száma, egy millió lakosra 20 baleseti haláleset jutott. Ez már 2010 óta így van, mármint, hogy Norvégiában mérhető a legnagyobb mértékű csökkenés a közúti halálesetek számában.

Visszatérve a két főváros eredményeire, tavaly Oslo csak egy autóvezető baleseti haláláról számolt be, Helsinki pedig egy autóvezetőt és két motorost vesztett közúti balesetben. Az eredményekben az infrastrukturális és forgalomszervezési megoldásoknak nagy a szerepe. Helsinki és Oslo egyaránt  sebességkorlátozásokat vezetett be, javította az infrastruktúrát, és Oslóban az iskolák közelében biztonsági zónákat alakított ki. Mindkét városban ösztönzik a kerékpáros közlekedést.

Helsinki belvárosa mára nagyobbrészt 30 km/h sebességű zóna, és az új lakóövezetekben hasonlóan választják meg a megengedett sebességet. Növelték a gyalogos átkelőhelyek és a körforgalmak számát, és számos forgalomlassító útpályaterelési megoldást vezettek be. Antonio Avenoso, az ETSC ügyvezető igazgatója szerint a két skandináv nagyváros olyan működő példát mutat, amelyet érdemes a többi európai városnak is követnie, ha biztonságossá kívánják tenni a közlekedésüket.